Sztokholm pilotażowo dopuści skręt w prawo na czerwonym

Sztokholm pilotażowo dopuści skręt w prawo na czerwonym dla rowerzystów. Mimo zastrzeżeń Transportstyrelsen sygnalizacje zostaną przeprogramowane, by poprawić przepustowość.

Szwecja przetestuje nową zasadę ruchu drogowego: rowerzyści w Sztokholmie będą mogli skręcać w prawo na czerwonym świetle. Miasto chce poprawić przepustowość sygnalizacji i ograniczyć „puste” zatrzymania, które – jak twierdzi ratusz – służą głównie regulacji ruchu aut. Zmiana, wprowadzana z inicjatywy Partii Zielonych, nastąpi mimo stanowiska Urzędu Transportu, że jest to niezgodne z przepisami międzynarodowymi. „Wiele czerwonych świateł jest dla rowerzystów zbędnych; skręt w prawo na czerwonym usprawni ruch” – powiedział radny ds. transportu Lars Strömgren (MP) w oświadczeniu miasta.

Na czym polega pilotaż

W praktyce wybrane sygnalizacje zostaną przeprogramowane tak, by rowerzyści skręcający w prawo mieli stałe zielone światło. Rozwiązanie ma skrócić czas przejazdu i zmniejszyć liczbę niepotrzebnych postojów na skrzyżowaniach. Test ruszy w Sztokholmie „wkrótce”, a doświadczenia z pilotażu posłużą do oceny bezpieczeństwa i wpływu na płynność ruchu. Miasto podkreśla, że pierwszeństwo pieszych i zasady ostrożności pozostają bez zmian.

- Reklama -

Spór o zgodność z prawem

Skręt w prawo na czerwonym dla rowerów obowiązuje już w wielu krajach europejskich. W Szwecji interpretacje są rozbieżne: Transportstyrelsen ocenia manewr jako niedozwolony na gruncie przepisów międzynarodowych, podczas gdy Urząd Komunikacji dopuszcza inną wykładnię. Pilotaż ma więc także charakter „sprawdzający” – miasto chce przetestować granice prawa poprzez zmianę logiki świateł, a nie formalny wyjątek od czerwonego. Ratusz zapowiada dialog z organami, aby wypracować jasne ramy.

Priorytet dla ruchu rowerowego

Sztokholm od lat poszerza katalog ułatwień dla cyklistów; przykładem było dopuszczenie jazdy „pod prąd” na wybranych ulicach. Celem jest przesunięcie części podróży z samochodów na rowery oraz ograniczenie emisji w mieście. „Chcemy uprzywilejować rowerzystów i tworzyć przyjemniejsze ulice; musimy ułatwiać rezygnację z auta” – deklaruje Strömgren. Miasto łączy pilotaż z szerszą strategią klimatyczną i polityką poprawy warunków ruchu aktywnego.

Udostępnij