fbpx

Sprzedaż rowerów elektrycznych: Szwecja jednym z najważniejszych rynków w całej Europie.

Gdy przychodzi zima, niewielu z nas myśli o jeździe na rowerze. Jednak w 2018 roku ten dwukołowy środek transportu zyskał w Szwecji dużą popularność i być może również w grudniu będzie spełniał swoje zadanie. Upalne lato sprawiło, że sprzedaż rowerów osiągnęła wśród Szwedów rekordowo wysoki poziom. Najczęściej kupowano rowery elektryczne.

E-rowery otrzymały dotację rządową, co sprawiło, że ich sprzedaż wzrosła o 53%. Dane statystyczne mówią o ponad 100 000 wyprzedanych pojazdach.

Doszło do prawdziwego boomu na rowery elektryczne, który przez rzeczoznawców był przewidywany już rok temu. Zaczęło się od tego, że szwedzki rząd podjął decyzję o przyznaniu dotacji w wysokości 25% na e-rowery.

Wyłożona w tym celu została kolosalna kwota 1 mld koron (~415 mln PLN). Ułatwiło to korzystanie ze sprzętu najwyższej jakości. Z jazdą na rowerze mają wiązać się nie lada korzyści: przede wszystkim zmniejszy się ruch samochodowy. Promocje mają potrwać do 2020 roku.

Sytuacja w Szwecji stanowi punkt odniesienia dla innych krajów europejskich. Ruchem rowerowym – i ułatwianiem mobilności w dużych miastach – zainteresowano się m.in. w Norwegii, Francji oraz Wielkiej Brytanii.

Dotacje rządowe sprawiły, że w okresie niespełna roku – od września 2017 do sierpnia 2018 roku – w Szwecji sprzedano 103 tys. rowerów elektrycznych. Oznacza to wzrost o 53% w porównaniu z tym samym okresem sprzed 12 miesięcy. E-rowery mają aktualnie 19-procentowy udział w rynku handlowym.

Zarówno pod względem opłacalności, jak i swoich gabarytów rowery elektryczne prezentują się w oczach klienta nad wyraz pozytywnie. Na rynku szwedzkim e-rower kosztuje średnio 1650 EUR (ok. 7000 PLN).

Całkowita wartość detaliczna rynku rowerów elektrycznych w Szwecji wynosi obecnie od 180 do 200 mln EUR.

Udział e-rowerów w rynku jest na terenie Szwecji tak solidny, że można go porównać z innymi krajami Europy – krajami, gdzie sprzedaż tego typu sprzętu osiąga najlepsze wyniki. W państwach europejskich dobrze wyprzedają się też tradycyjne rowery. Pod tym względem Szwedzi również gonią za trendami, choć należy zaznaczyć, że nowoczesne e-rowery stały się popularniejsze od swoich starszych odpowiedników.

Stowarzyszenie Cykelbranschen szacuje, że w okresie od września 2017 do sierpnia 2018 roku tradycyjnych rowerów sprzedano 532 tysiące. W okresie przypadającym na lata 2016-2017 wyprzedano zaś 551 tys. rowerów. Odnotowano więc roczny spadek sprzedaży sięgający 3,4%.

Rynek rowerowy w Szwecji zdominowany jest przez modele standardowe – z łańcuchowym układem napędu i hamulcem hydraulicznym – ale ich popularność maleje. Spada też użyteczność rowerów wyczynowych typu MTB, choć hybrydy i rowery górskie utrzymują solidną pozycję na rynku. Sprzedaż pojazdów dwukołowych podtrzymywana jest m.in. za sprawą wyścigów  triathlonowych. W wyścigach kolarskich – czerwcowym Vätternrundan oraz sierpniowym MTB-Vasan – bierze udział coraz więcej zawodników.

Na sprzedaż nie narzekają średniej wielkości i duże salony rowerowe (w ofercie mające przede wszystkim rowery górskie i hybrydy). Tegoroczny trend podniósł obroty tego typu przedsiębiorstw. Mniejsze sklepy radzą sobie na rynku nieco gorzej.

Spółka IBD osiąga najlepsze wyniki sprzedaży detalicznej (udział w rynku na poziomie 65%). Dobrze prosperują też: TeamSportia, Intersport, XXL i Stadium. Ostatnia z tych firm uchodzi na terenie Szwecji za najważniejszego sprzedawcę sprzętu sportowego. XXL posiada swoje sklepy w 25 centrach handlowych i prowadzi tyleż agresywną, co skuteczną kampanię promocyjną.

Rowery sprzedawane są również w szwedzkich super- i multimarketach oraz w popularnych sklepach, m.in. w Biltemie (udział w rynku na poziomie 18-20%). W sklepach sieci Jula jest to produkt, którego popularność pośród klientów stale rośnie. Tuż za Julą sklasyfikowany został COOP. W internecie często kupowane są rowery górskie.

Rowery zapalczywie reklamowane są przez mass media i zapotrzebowanie na nie rośnie. Cycleurope (z siedzibą w Varbergu) jest największym szwedzkim producentem rowerów. Tony Grimaldi, dyrektor generalny firmy, przewiduje, że w ciągu najbliższych lat produkcja rowerów zdominuje działalność jego przedsiębiorstwa. Dystrybucją rowerów elektrycznych coraz częściej zaczynają zajmować się kolejni producenci (Ecoride, Walleräng, Skeppshultcykeln, Monark Exercise).

Strona główna Wiadomości Szwecja Sprzedaż rowerów elektrycznych: Szwecja jednym z najważniejszych rynków w całej Europie.

Warto przeczytać

Szwecja: Syryjczyk, który zgwałcił 12-letnią dziewczynkę w publicznej toalecie, skazany na rozmowy na temat płci

Młody Syryjczyk uniknął deportacji i więzienia po tym, jak został skazany przez szwedzki sąd za zgwałcenie 12-letniej dziewczynki w publicznej toalecie w...

Według nowego szwedzkiego badania każdy zarażony na COVID-19 wytwarza przeciwciała

Wszystkie osoby zakażone koronawirusem, które wzięły udział w nowym szwedzkim badaniu, wytworzyły przeciwciała. Jednak w przypadku pacjentów z łagodnymi objawami wymagane były szczegółowe...

Szwedzcy naukowcy ostro o strategii rządu w walce z COVID-19

Andrew Ewing, profesor wykładający na Uniwersytecie w Göteborgu, uznał niedawno, że Szwecja poniosła porażkę w walce z epidemią koronawirusa.