SL (Storstockholms Lokaltrafik) ogłosiła zakaz wnoszenia elektrycznych hulajnóg do metra, który wejdzie w życie 25 listopada. Zakaz obejmie nie tylko duże hulajnogi, ale również składane modele, hoverboardy i elektryczne monocykle. Decyzja wynika z rosnącego ryzyka pożarowego związanego z akumulatorami litowymi, które są trudne do ugaszenia, szczególnie w zamkniętych przestrzeniach tuneli metra.
Decyzja podyktowana bezpieczeństwem pasażerów
SL od dłuższego czasu monitoruje zagrożenie związane z akumulatorami litowymi. Pelle Rytterlund, dyrektor ds. bezpieczeństwa w Administracji Transportu, podkreśla, że pożary baterii litowych mogą rozprzestrzeniać się błyskawicznie, co stanowi szczególne niebezpieczeństwo w tunelach metra, gdzie systemy wentylacyjne są ograniczone. – „Pożary są trudne do ugaszenia, a sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana w zamkniętych przestrzeniach tuneli i na stacjach,” mówi Rytterlund.
Zakaz nie dotyczy jednak urządzeń wspomagających, takich jak elektryczne wózki inwalidzkie czy skutery inwalidzkie, które nadal będą mogły być wnoszone na pokład metra.
Zakaz ładowania dużych akumulatorów
Oprócz zakazu wnoszenia hulajnóg, SL zakazała również ładowania dużych akumulatorów litowych w pojazdach transportu miejskiego, co ma zminimalizować ryzyko przegrzania i potencjalnych pożarów. Wprowadzone ograniczenie jest częścią szerszej strategii zapobiegania zagrożeniom związanym z akumulatorami.
Wyjątek dla pociągów podmiejskich
Podczas gdy elektryczne hulajnogi będą zakazane w metrze, pozostaną dozwolone w pociągach podmiejskich. Jak wyjaśnia Rytterlund, różnica w ocenie ryzyka wynika z faktu, że pociągi podmiejskie kursują głównie na otwartych trasach, a zapotrzebowanie na hulajnogi elektryczne jest większe wśród pasażerów tej linii, którzy korzystają z nich jako uzupełnienia dojazdów do pracy.
– „Wielu podróżujących pociągami podmiejskimi na stałe korzysta ze skuterów elektrycznych, a możliwości przewozu różnych typów rowerów i hulajnóg są w pociągach podmiejskich bardziej elastyczne,” mówi Rytterlund.
Reakcje i perspektywy
Nowy zakaz jest krokiem w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów w sztokholmskim metrze, ale jednocześnie może wpłynąć na osoby korzystające z hulajnóg elektrycznych jako środka transportu na pierwszym i ostatnim odcinku podróży. SL spodziewa się jednak, że zakaz pomoże zminimalizować ryzyko pożarów i zwiększy poziom bezpieczeństwa w systemie transportowym metra.
- Norwegowie masowo kupują szwedzką żywność, ignorując ostrzeżenia
- Eksplozja w domu szeregowym w Botkyrce – policja bada powiązania z innymi incydentami
- Nowe żądanie pokoju Putina – ostrzega Zełenski
- Rosyjska dezinformacja uderza w Danię: fałszywa plotka o śmierci duńskiego instruktora F-16
- Trump wysyła wiadomość do Danii – „całkowicie przekonany”