SAS ogłasza największe zamówienie od trzech dekad: 45 nowych samolotów Embraer ma przywrócić firmie siłę i elastyczność. Pierwsze maszyny trafią do floty w 2027 roku.
Nowa strategia i nowa flota
Prezes SAS Anko van der Werff określił zakup jako „decydujący moment” dla linii lotniczej, która od lat zmaga się z kryzysami i konkurencją. W ramach nowej strategii SAS nabywa:
- 45 samolotów Embraer E195-E2
- Opcję na kolejne 10 maszyn
- Wartość umowy: 38 miliardów koron szwedzkich (przed rabatem)
Pierwsze samoloty mają zostać dostarczone w 2027 roku i trafią do floty SAS Link. Zostaną wykorzystane przede wszystkim na trasach regionalnych w północnej Norwegii i Szwecji, gdzie SAS planuje odzyskać udziały po sprzedaży Widerøe.
Mniejsze, cichsze i tańsze w eksploatacji
Nowe samoloty Embraer mają pomieścić 136 pasażerów – mniej niż używane dotąd Airbusy A320 (180 miejsc), co oznacza:
- Mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty operacyjne
- Większą elastyczność na trasach o mniejszym obłożeniu
- Możliwość zwiększenia częstotliwości lotów, zwłaszcza na północy Skandynawii
„Chcemy mieć elastyczną flotę, by lepiej odpowiadać na potrzeby rynkowe” – podkreślił dyrektor handlowy SAS, Paul Verhagen.
Konkurencja z Norwegian i Widerøe
Wybór mniejszych samolotów to ofensywa SAS przeciwko Norwegian i Widerøe, które zdominowały wiele regionalnych tras. SAS chce teraz wrócić z nową siłą, oferując lepszą dostępność i częstsze połączenia.
„Tak, konkurencja się zaostrzy” – stwierdził Van der Werff, dodając, że nie ujawnia jeszcze wszystkich planów.
Na zapytanie dziennikarzy Norwegian odpowiedział krótko:
„Z zadowoleniem witamy konkurencję.”