Rządw Szwecji rozważa wprowadzenie nowej inicjatywy mającej na celu przyspieszenie procesu elektromobilności w kraju. Osoby, które zdecydują się złomować swoje starsze samochody z silnikami spalinowymi i w zamian za to zdecydują się na zakup lub leasing samochodu elektrycznego, mogą liczyć na tymczasową premię. Szacuje się, że koszt tej inicjatywy wyniesie 250 milionów koron szwedzkich rocznie w ciągu najbliższych dwóch lat. „Uważamy, że jest to lepszy sposób na zachęcenie osób prywatnych do przejścia na samochody elektryczne. Wrócimy do szczegółów”, komentuje Romina Pourmokhtari.
[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”3″ ihc_mb_template=”1″]
W nadchodzącym budżecie, który jest obecnie prezentowany, rząd zdecydowanie stawia na ekologię. Jednym z głównych punktów jest wsparcie dla terenów podmokłych, które otrzymają dodatkowe 155 mln koron szwedzkich na rekultywację. Oprócz tego, rząd planuje zwiększyć wsparcie dla sprzedaży lekkich i ciężkich ciężarówek elektrycznych, przeznaczając na ten cel 1,44 mld koron.
Dodatkowo, program Klimatklivet, który oferuje dotacje inwestycyjne dla firm i organizacji dążących do zmniejszenia emisji CO2, otrzyma dodatkowe 800 mln koron. „Klimatklivet to najszersza dotacja inwestycyjna rządu mająca na celu zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a także jedna z najważniejszych dotacji na rozbudowę infrastruktury ładowania”, podkreśla Romina Pourmokhtari.
Całkowita wartość inwestycji wynosi 4 miliardy koron szwedzkich, z czego 1,3 miliarda zostało przeznaczone na zniesioną premię klimatyczną dla samochodów osobowych. Choć rząd zdecydował się na jej usunięcie w zeszłym roku, koszty nadal się kumulują, ponieważ wielu nabywców musiało czekać na dostawę swoich samochodów elektrycznych.
W odpowiedzi na pytania dotyczące wpływu tych inwestycji na emisje, Pourmokhtari podkreśla, że pełny obraz zostanie przedstawiony wraz z całym budżetem. „Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że rząd musi brać pod uwagę całe społeczeństwo, a ważną kwestią dla wielu jest wysoka cena paliwa. Wiele osób z trudem wiąże koniec z końcem”, dodaje.
W kontekście nadchodzącego budżetu, Romina Pourmokhtari, odpowiadając na pytania TT dotyczące finansowania propozycji, przyznała, że nie wszystkie obszary budżetu będą miały takie same priorytety. „Oczywiście wszystkie budżety są priorytetowe. W niektórych obszarach będzie plus, a w innych minus. Stanie się to jasne, gdy zobaczysz całkowity budżet”, wyjaśniła.
W ubiegłym roku rząd spotkał się z falą krytyki za redukcję inicjatyw środowiskowych i klimatycznych w budżecie. Mimo to, Pourmokhtari jest przekonana o ambitnym charakterze tegorocznego budżetu w zakresie klimatu. „Ten budżet niewątpliwie pokaże ambicje rządu w dziedzinie klimatu”, zapewnia.
[/ihc-hide-content]
- Arbetsförmedlingen wskazuje: Te 5 zawodów pilnie potrzebuje pracowników
- Chińskie pomidory z pracy przymusowej sprzedawane jako włoskie – w tym w szwedzkich sklepach
- Ikea wprowadza zmianę taniego posiłku – wzrost cen z misją społeczną
- Szwecja ogłasza epidemię zimowych wymiotów. Eksperci apelują o higienę rąk
- Szwecja sprzedaje Danii ponad 100 pojazdów bojowych w wartej miliardy umowie obronnej