Rok 2024 był trudnym okresem dla branży motoryzacyjnej w Szwecji, charakteryzującym się spadkiem sprzedaży nowych samochodów. Jednak w tym wymagającym środowisku Volvo wyróżniło się jako lider, szczególnie wśród kierowców samochodów służbowych.
Rynek w kryzysie, Volvo w natarciu
W ciągu roku zarejestrowano 267 017 nowych samochodów osobowych – o 7% mniej niż w 2023 roku. Sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych zmniejszyła się jeszcze bardziej, bo aż o 12%. Pomimo tych spadków Volvo odnotowało wzrost sprzedaży o imponujące 13%, utrzymując pozycję lidera zarówno na rynku ogólnym, jak i w segmencie samochodów służbowych.
Na rynku prywatnym pierwsze miejsce zajęła Toyota, mimo spadku sprzedaży o 14%.
Zmiany w preferencjach: hybrydy plug-in kontra samochody elektryczne
W 2024 roku samochody typu plug-in stanowiły 59% nowych rejestracji. Choć ich udział lekko zmalał, hybrydy plug-in zanotowały wzrost sprzedaży o 3%. Jednocześnie sprzedaż samochodów elektrycznych spadła o 16%. Tesla pozostała liderem w segmencie EV, a kolejne miejsca zajęły Volvo i Volkswagen.
Rynek samochodów używanych na fali wznoszącej
Podczas gdy sprzedaż nowych aut zmalała, rynek samochodów używanych odnotował wzrost o 9%. W obliczu niepewności gospodarczej coraz więcej konsumentów decyduje się na wybór pojazdów z drugiej ręki.
Grudzień pod znakiem Volvo
W grudniu 2024 roku liczba nowych rejestracji spadła o 11% w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Mimo to Volvo ponownie znalazło się na szczycie listy najpopularniejszych marek, wyprzedzając Volkswagena i Teslę.
Co przyniesie przyszłość?
Rok 2025 stawia przed rynkiem motoryzacyjnym wiele pytań. Czy samochody elektryczne odzyskają dawną popularność, czy też hybrydy plug-in pozostaną faworytem? Jak zmieniająca się sytuacja ekonomiczna wpłynie na wybory konsumentów? Jedno jest pewne – Volvo pozostaje kluczowym graczem, który wyznacza trendy w branży.