Przez nos, oczy i uszy – jak firmy kuszą klientów

Kojące wonie, uspokajające kolory, relaksująca muzyka – to wszystko sprawia, że czujemy się przyjemnie i komfortowo. Nic dziwnego, że sklepy i punkty usługowe, aby zachęcić do swoich produktów, już od dawna łechcą nasze zmysły zapachem, obrazem i dźwiękiem. Co najbardziej sprawdza się w marketingu sensorycznym?

„Marketing sensoryczny to działania ukierunkowane na zmysły konsumenta przebywającego w sklepie bądź innym punkcie sprzedaży. Celem tych działań jest wywołanie u klienta określonych zachowań lub reakcji” – mówi serwisowi Aleksandra Potrykus-Wincza, dyrektor w firmie Mood Polska.

Nie chodzi jedynie o samo zachęcenie do zakupu. Marketing sensoryczny ma sprawić, że konsument będzie się w sklepie dobrze czuł i zapamięta go jako miejsce przyjazne, dzięki czemu chętnie do niego wróci oraz poleci je znajomym. Co ważne, ten rodzaj oddziaływania na klienta znajduje zastosowanie nie tylko w handlu detalicznym, lecz także hotelarstwie czy innych usługach. „Dodatkowo marketing sensoryczny może spełniać funkcję relaksacyjną, uspokajającą i wyciszającą. Ma to znaczenie np. w branży finansowej i sektorze medycznym, ponieważ konsument nabiera przeświadczenia o rzetelności wykonywanych usług” – zauważa ekspertka.

Bardzo ważną kwestią jest umiejętne dobranie zapachów. Wiele z nich jest bowiem postrzeganych przez dość znaczną część społeczeństwa negatywnie. Wśród tych, którymi warto raczyć klientów, można wymienić między innymi zapachy wanilii, lawendy czy białej herbaty. Pozytywnie kojarzy się na ogół również aromat kawy. Jeśli chodzi o muzykę, szeroko akceptowane są utwory utrzymane w tempie bicia ludzkiego serca. Oprócz tego należy zadbać o kolorystykę. Użyte barwy powinny być dopasowane do wartości, które konsument ma z nami kojarzyć, i reakcji, które chcemy u niego wywołać. Przykładowo kolor niebieski uspokaja i zwiększa zaufanie, czerwony dodaje energii oraz wzmaga ekscytację, a żółty podnosi optymizm, a także pozytywnie nastraja.

Strona główna Rozmaitości Przez nos, oczy i uszy – jak firmy kuszą klientów

Warto przeczytać

Telewizyjne przemówienie premiera Stefana Löfvena do narodu

Oto pełna transkrypcja przemówienia premiera Stefana Löfvena do narodu w sprawie koronawirusa w niedzielny wieczór. (przetłumaczone szybko po emisji, więc przepraszamy za wszelkie błędy) Dziś...

Polska i Węgry pod ostrzałem szwedzkiej krytyki. Wszystko z powodu weta wobec budżetu UE

Unia Europejska wprowadza pomoc finansową dla państw najgorzej dotkniętych przez nieustępującą pandemię koronawirusa. Premierzy Polski i Węgier grożą jednak użyciem weta w sytuacji, gdy...

Nowe szczegóły w sprawie torturowanych chłopców na cmentarzu

Dwaj nieletni chłopcy, którzy zostali zgwałceni i byli torturowani na cmentarzu w mieście Solna, opowiedzieli o swoich przeżyciach policji, zdradzając przerażające szczegóły. https://pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js ...