W październiku 2023 roku rząd Szwecji zaproponował wydłużenie o dwa tygodnie okresu wiosennego, w którym dozwolone jest używanie opon z kolcami. Celem tej propozycji było umożliwienie kierowcom bardziej elastycznego i bezpiecznego planowania zmiany opon na wiosnę oraz zmniejszenie presji na warsztaty zajmujące się wymianą opon.
Minister infrastruktury i mieszkalnictwa, Andreas Carlson, uzasadniał propozycję koniecznością zapewnienia rozsądnego okresu na zmianę opon, co miałoby wpłynąć na bezpieczeństwo drogowe oraz ułatwić zarządzanie logistyką w warsztatach.
Szwedzka Agencja Transportu mówi „nie”
Mimo rządowych intencji, Szwedzka Agencja Transportu nie zgodziła się na zaproponowane zmiany. W swojej decyzji agencja powołała się na dwa kluczowe aspekty: jakość powietrza oraz brak dowodów na to, że obecne przepisy powodują poważne problemy w zakresie bezpieczeństwa drogowego lub dostępności do systemu transportowego.
Kjell-Olof Matsson, śledczy w Szwedzkiej Agencji Transportu, podkreślił, że „negatywne konsekwencje są większe niż pozytywne” i dlatego agencja nie proponuje żadnych zmian w obecnych terminach zakazu stosowania opon z kolcami na wiosnę.
Obecne przepisy i ich wpływ na środowisko
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, w Szwecji samochody muszą być wyposażone w opony zimowe w okresie od 1 grudnia do 31 marca. Używanie opon z kolcami jest zabronione od 16 kwietnia do 30 września, chyba że występują zimowe warunki drogowe. Agencja Transportu argumentuje, że zmiana tych terminów mogłaby prowadzić do negatywnych skutków, zwłaszcza dla jakości powietrza.
W ramach dochodzenia, Szwedzka Agencja Transportu zebrała opinie od szerokiego grona interesariuszy, w tym od branży oponiarskiej, warsztatowej, Szwedzkiej Policji, a także organów ds. ochrony środowiska i bezpieczeństwa drogowego. Wyniki jednoznacznie wskazały, że wydłużenie okresu stosowania opon z kolcami mogłoby zwiększyć poziom pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu, co utrudniłoby osiągnięcie celów środowiskowych i standardów jakości powietrza.
Wnioski z badań
Badania przeprowadzone w ostatnich latach potwierdziły, że opony z kolcami są głównym źródłem wysokiego stężenia cząstek stałych w powietrzu w Szwecji. Przesunięcie terminu zakazu ich stosowania o dwa tygodnie na wiosnę mogłoby znacząco pogorszyć jakość powietrza, co miałoby negatywne konsekwencje dla zdrowia publicznego i środowiska.
Szwedzka Agencja Transportu zdecydowała się więc utrzymać obecne przepisy, uznając, że ich zmiana nie jest konieczna i mogłaby przynieść więcej szkody niż pożytku.
- Szwecja odkłada powiększenie armii: Cel 12 000 poborowych przesunięty
- Spodziewany wzrost popytu na torby plastikowe po zniesieniu podatku w Szwecji
- Trzy niepokojące wydarzenia z ubiegłej nocy w Szwecji
- Szwedzka Agencja Konsumentów wzywa do zakazu niektórych połączeń telefonicznych
- Fińskie ostrzeżenie: Zachód może ograniczyć wsparcie dla Ukrainy