Skanska bierze udział w specjalnym projekcie budowlanym o nazwie „Mistra Carbon Exit”, za sprawą którego w Szwecji mają powstać tzw. „zielone” drogi, na których emisja CO2 będzie minimalna.
Na pierwszy ogień wybrano 8-kilometrowy odcinek drogi między Lidköping i Källby. Budowa tej trasy będzie miała charakter eksperymentalny i od jej ewentualnego sukcesu ma zależeć, czy w przyszłości powstają kolejne „zielone” drogi. Projekt powstał z inicjatywy Szwedzkiej Administracji Transportowej (Trafikverket). W jego realizacji wezmą udział eksperci z Uniwersytetu w Göteborgu oraz Politechniki Chalmers.
Szwedzka odpowiedź na ciężarówki Tesli
Celem projektu jest znaczące zmniejszenie emisji CO2 z budowy dróg do 2045 roku. Ida Karlsson, doktorantka z Chalmers, zdradziła, że w prace nad wypracowaniem niskoemisyjnej mobilności zaangażowani są też specjaliści ze Skanska Sverige AB. Ostatnie badania wykazały, że wykorzystując obecną technologię, emisję CO2 na drogach można zmniejszyć o połowę w najbliższych latach i niemal całkowicie wyeliminować do 2045.
Projekt „Mistra Carbon Exit” koncentruje się na rozwiązaniach transformacyjnych, które będą wymagały jednak wyrzeczeń czasowych i potężnych nakładów budżetowych. Obejmą one produkcję stali, cementu, betonu i asfaltu bez emisji dwutlenku węgla, a także specjalnych pojazdów elektrycznych.
Szwecja: autonomiczna ciężarówka wjechała na drogi publiczne.
Według Karlsson w opracowaniu rozwiązań sprzyjających zmniejszeniu emisji CO2 mogą pomóc: optymalizacja transportu, recykling asfaltu czy materiałów wykopowych, wydajność materiałowa oraz wymiana klinkieru cementowego jako spoiwa w betonie.
„Logistyka transportu może być w Szwecji dużo lepsza”, zapewnia Karlsson. Jest ona współautorką pracy naukowej „Zerowa emisja dwutlenku węgla w łańcuchu dostaw w budownictwie”.