Premiera nocnego połączenia kolejowego Szwecja–Szwajcaria w 2026 roku

Nowy nocny pociąg Malmö–Bazylea lub Zurych ma ruszyć w kwietniu 2026 r. SBB planuje inwestycję, która wymaga zgody szwajcarskiego parlamentu.

Wiosną 2026 roku planowane jest uruchomienie nowego nocnego połączenia kolejowego między Szwecją a Szwajcarią. Federalne szwajcarskie przedsiębiorstwo kolejowe SBB chce w kwietniu rozpocząć kursy nocnych pociągów z Malmö do Bazylei lub Zurychu.

Wysokie koszty utrzymania połączenia

- Reklama -

Każdy pociąg na trasie Szwecja–Szwajcaria ma być subwencjonowany kwotą sięgającą 400 000 koron, co ma pokryć koszty lokomotyw, wagonów, obsługi i energii elektrycznej. Jak poinformowała rzeczniczka prasowa SBB Sabrina Schellenberg, w nowym połączeniu mają zostać wykorzystane wagony obecnie kursujące w nocnych pociągach między Amsterdamem a Zurychem.
Nie jest jednak jeszcze jasne, czy będą one dodatkowo eksploatowane, czy też całkowicie przeniesione na trasę łączącą Szwecję i Szwajcarię. Możliwe jest także wprowadzenie zupełnie nowych wagonów na liniach do Holandii.

Porównanie z nocnym połączeniem do Berlina

Szwecja od kilku lat wspiera nocne pociągi w ruchu międzynarodowym. Państwo finansuje połączenie Sztokholm–Padborg (z przesiadką do Berlina), obsługiwane przez SJ. Roczny koszt tego wsparcia wynosi około 79 mln koron, czyli znacznie mniej niż w przypadku nowego projektu do Szwajcarii.
Nie jest pewne, czy finansowanie połączenia do Niemiec zostanie utrzymane po 2026 roku. Jeśli zostanie ono wstrzymane, SJ rozważy kontynuowanie kursów, ale wyłącznie w sezonie letnim.

- Reklama -

Decyzja polityczna jeszcze w tym roku

Aby nowa linia nocnego pociągu Szwecja–Szwajcaria mogła powstać, konieczne jest zatwierdzenie projektu przez szwajcarską förbundsförsamlingen podczas grudniowego głosowania nad budżetem.
Nie wszyscy parlamentarzyści popierają tę inwestycję. Thomas Hurter z prawicowej partii SVP określa projekt jako marnotrawstwo publicznych pieniędzy:

- Reklama -

„Te środki można by lepiej wykorzystać, inwestując w istniejące połączenia kolejowe” – powiedział w rozmowie z SRF.

Jeśli jednak projekt zostanie zatwierdzony, pierwsze pociągi nocne Malmö–Bazylea/Zurych wyjadą na tory już w kwietniu 2026 roku, oferując podróżnym bezpośrednie i komfortowe połączenie między Skandynawią a Alpami.

Udostępnij