Prom pasażerski Viking Cinderella, jeden z najstarszych statków we flocie Viking Line, znalazł się w centrum zainteresowania po ujawnieniu wyników inspekcji przeprowadzonej tego lata. Urząd Regionalnej Państwowej Agencji Administracyjnej dla Południowej Finlandii zidentyfikował niemal sto uchybień na pokładzie jednostki. Wśród nich były zarówno poważne naruszenia, takie jak brak odpowiednich okresów odpoczynku dla załogi, jak i problemy techniczne, w tym pleśń, nieserwisowane kamizelki ratunkowe czy problemy z bezpieczeństwem przeciwpożarowym.
55 przypadków złamania zasad odpoczynku załogi
Jednym z najważniejszych problemów wykrytych podczas inspekcji były liczne naruszenia związane z czasem odpoczynku pracowników. Na statku Viking Cinderella załoga powinna mieć zagwarantowane co najmniej 10 godzin odpoczynku w ciągu każdej doby oraz 77 godzin odpoczynku tygodniowo. Nieprzestrzeganie tych przepisów może prowadzić do zmęczenia załogi i stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa zarówno pracowników, jak i pasażerów.
Zgodnie z raportem z inspekcji, przeprowadzonej pod koniec lipca, Viking Cinderella dopuściła się aż 55 naruszeń związanych z okresami odpoczynku w ciągu jednego miesiąca. Dla porównania, jak donosi Svenska Yle, w latach 2016-2018 na pięciu innych statkach Viking Line z fińską banderą odnotowano 226 takich naruszeń w ciągu dwóch lat. W przypadku Viking Cinderella, wszystkie te wykroczenia miały miejsce na jednym statku, w bardzo krótkim czasie.
Przedstawicielka Viking Line, Johanna Boijer-Svahnström, tłumaczyła sytuację zmianą bandery statku oraz wymianą personelu, która miała miejsce na początku tego roku. „To nowy personel, a Cinderella zatrudnia aż 400 pracowników, więc potrzeba czasu, by nabrać rutyny” – mówiła w wywiadzie dla gazety Aftonbladet.
Pleśń, nieserwisowane kamizelki ratunkowe i problemy przeciwpożarowe
Wśród innych wykrytych problemów znalazły się również poważne uchybienia związane z bezpieczeństwem technicznym. Inspektorzy zauważyli pleśń w kabinach załogi, saunach oraz prysznicach. W kuchniach stwierdzono obecność brudu i resztek jedzenia, a niektóre meble były luźne, co mogło stanowić zagrożenie w trakcie silnych fal na morzu.
Jednym z najbardziej niepokojących problemów była kwestia nieserwisowanych kamizelek ratunkowych. Inspektor zauważył, że kamizelki personelu nie były sprawdzane zgodnie z instrukcjami producenta, co stawiało pod znakiem zapytania ich skuteczność w razie awarii. Znalazły się również problemy z wyjściami awaryjnymi, które były zablokowane przez sprzęt, oraz brak odpowiednich zabezpieczeń przeciwpożarowych, takich jak brakujące węże czy hydranty.
Boijer-Svahnström tłumaczyła, że problemy z kamizelkami ratunkowymi były wynikiem błędnej obserwacji, gdyż skontrolowane kamizelki nie były przeznaczone do użytku. „Wszystkie kamizelki pracowników są serwisowane” – zapewniła.
Problemy z jedzeniem i brak różnorodnej diety dla załogi
Inspektorzy zwrócili również uwagę na warunki żywieniowe załogi. Pracownicy nocnych zmian skarżyli się, że od pięciu miesięcy na kolację otrzymują jedynie kebaby, kiełbaski oraz placki mięsne, a bardziej zróżnicowane ciepłe posiłki kończyły się zanim wszyscy zostali nakarmieni. Zgodnie z umową o pracę, załoga powinna mieć zapewnioną zróżnicowaną dietę zgodną z zaleceniami żywieniowymi, co nie było spełnione.
Nowa bandera i zmiany w załodze: czy to główna przyczyna problemów?
Wielu zidentyfikowanych problemów Viking Line tłumaczy zmianą bandery statku ze szwedzkiej na fińską, która miała miejsce wiosną tego roku, a także wymianą większości załogi. Boijer-Svahnström podkreśla, że inspekcja została przeprowadzona w szczycie sezonu, podczas jednego z najbardziej pracowitych dni, kiedy na pokładzie znajdowało się ponad 6000 pasażerów.
Henrik Ås, steward pracujący na statku, również potwierdził, że po zmianie bandery statku załoga musiała się zmierzyć z dużym wyzwaniem – statki były nieodpowiednio sprzątnięte przez poprzedni personel. Mimo tego, Ås twierdzi, że nie słyszał żadnych skarg dotyczących pleśni ani poważniejszych problemów z warunkami pracy.
Usterki techniczne i ich naprawa
Choć wiele problemów na statku zostało naprawionych, to nadal istnieje kilka kwestii, które Viking Line musi rozwiązać. Przykładem jest wyciek ścieków, który według raportu inspektorów miał miejsce na dolnych pokładach statku. Woda skraplała się również w systemie klimatyzacyjnym, co prowadziło do pojawienia się kałuż w pomieszczeniu klimatyzacji.
Boijer-Svahnström zapewnia jednak, że większość usterek została już naprawiona, a Viking Line planuje przedstawić pełny raport do listopada tego roku.
Perspektywy na przyszłość: co dalej z Viking Cinderella?
Inspekcja, która wykazała niemal 100 usterek, to poważny sygnał dla Viking Line, że ich najstarszy statek we flocie wymaga pilnych napraw i usprawnień. Wciąż pozostaje pytanie, jak firma poradzi sobie z wprowadzeniem trwałych zmian, które zapobiegną podobnym problemom w przyszłości.
Statek Viking Cinderella nadal cieszy się popularnością wśród pasażerów, kursując regularnie na trasie Helsinki-Sztokholm. Jednak wyniki ostatnich inspekcji wskazują, że zarządzanie jednostką musi ulec poprawie, aby zapewnić bezpieczeństwo zarówno załodze, jak i pasażerom.
W celu uzyskania komentarza na temat standardów pracy oraz bezpieczeństwa na pokładzie statków, wysłaliśmy zapytania do kilku przewoźników morskich operujących na Bałtyku. Rzecznicy prasowi Polskiej Żeglugi Bałtyckiej oraz TT Line nie odpowiedzieli na prośbę o komentarz. Z kolei przedstawicielka Stena Line, Agnieszka Zembrzycka, odpowiedziała, że jej firma nie jest upoważniona do komentowania inspekcji przeprowadzonych na innych jednostkach. Dodała jednak, że Stena Line „przestrzega wszystkich przepisów dotyczących warunków pracy załogi i bezpieczeństwa na pokładzie”, co podkreśla ich dbałość o standardy w tych obszarach.
- Obawy w Danii: Czy USA mogą zdalnie wyłączyć duńskie myśliwce F-35? Politycy zaniepokojeni po doniesieniach o „wyłączniku awaryjnym”
- Spadek użycia prezerwatyw w Skandynawii: Szwecja najlepsza, ale niepokój o młodych. Badanie RFSU
- Szwedzcy żołnierze w misji NATO na Łotwie ukarani za incydenty alkoholowe.
- Szwecja zaostrza kontrole przy nadawaniu obywatelstwa: Osobista weryfikacja tożsamości i badanie przeszłości
- Raport: Demokracja i praworządność w Europie słabną, Szwecja nie jest wyjątkiem. Krytyka przyspieszonego procesu legislacyjnego i ograniczeń praw