Swedavia, zarządca dziesięciu głównych lotnisk w Szwecji, ostrzega przed znacznym wzrostem cen biletów lotniczych. Wpływ na to mają różne czynniki, w tym spadek liczby krajowych podróży lotniczych. Liczba ta zmniejszyła się o 20% w czerwcu w porównaniu z rokiem poprzednim, co budzi poważne obawy wśród przedstawicieli Swedavii.
Obawy o przyszłość lotnictwa krajowego
Charlotte Ljunggren, dyrektor marketingu Swedavii, wyraziła swoje zaniepokojenie spadającą liczbą podróżnych krajowych. Porównując sytuację sprzed pandemii, można zauważyć, że w ubiegłym roku zniknął jeden na trzech podróżnych krajowych.
“Jestem poważnie zaniepokojona. Wpływa to na możliwości latania z kilku miejsc i zagraża konkurencyjności Szwecji” – mówi Ljunggren w rozmowie ze Svenska Dagbladet.
Przyczyny spadku liczby lotów krajowych
Ljunggren wskazuje na kilka kluczowych przyczyn spadku liczby lotów krajowych. Przede wszystkim, firmy i gminy zachęcają swoich pracowników do ograniczenia podróży lotniczych. Dodatkowo, coraz więcej spotkań odbywa się teraz cyfrowo, co eliminuje potrzebę podróży.
“Może to prowadzić do zmniejszenia konkurencji i bardzo wysokich cen biletów dla osób podróżujących na przykład do lub z północnej Szwecji” – dodaje Ljunggren.
Wpływ na klimat i konieczność zmian
Kwestie środowiskowe odgrywają również istotną rolę w spadku liczby podróży lotniczych. Swedavia podkreśla, że emisje związane z lotnictwem mają znaczący wpływ na klimat, szczególnie na dużych wysokościach, gdzie emisje tlenku azotu i pary wodnej są szczególnie szkodliwe.
“W lotnictwie, podobnie jak w innych częściach społeczeństwa, nie tylko dwutlenek węgla może mieć wpływ na klimat. Na dużych wysokościach wpływ na klimat mają głównie tlenek azotu i para wodna” – tłumaczy Swedavia.
Kierunek na biopaliwa
Swedavia wskazuje, że biopaliwa są kluczowym elementem w dążeniu do zmniejszenia emisji i osiągnięcia długoterminowych celów klimatycznych. Celem jest, aby szwedzkie loty krajowe były wolne od paliw kopalnych do 2030 roku, a loty międzynarodowe do 2045 roku.
“Dodatkowy wpływ na klimat wynika z faktu, że niektóre emisje z samolotów występują na dużych wysokościach. To właśnie emisje tlenku azotu i pary wodnej mają wpływ na klimat na dużych wysokościach. Biopaliwo jest warunkiem wstępnym, aby lotnictwo mogło zaspokoić zwiększony popyt i jednocześnie osiągnąć długoterminowe cele klimatyczne” – podkreśla Swedavia.
Zmiany te mają na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu lotnictwa na środowisko, jednocześnie odpowiadając na wyzwania związane ze spadkiem liczby podróżnych i rosnącymi kosztami.
- Nowe zasady dla właścicieli paneli słonecznych w Szwecji – koszty mogą wzrosnąć
- Coraz więcej osób w Szwecji traci prawo jazdy z nieoczekiwanych powodów
- Plantagen w kryzysie: Zamknięcia sklepów i upadłość fińskiego oddziału
- Wirus Marburg uznany za chorobę społecznie niebezpieczną w Szwecji
- Wirus Marburg: Jak się rozprzestrzenia i jakie niesie zagrożenia?