Już tej jesieni uczniowie szwedzkich szkół średnich będą mieli możliwość nauki nowego przedmiotu – sztucznej inteligencji (AI). Pierwotnie planowano wprowadzenie tego przedmiotu dopiero jesienią 2025 roku, jednak ze względu na szybki rozwój technologii i rosnące zainteresowanie tematem, Szwedzka Narodowa Agencja Edukacji podjęła decyzję o wcześniejszym rozpoczęciu nauczania.
„Przy tak ogromnym zainteresowaniu, władze dostrzegły potrzebę zaoferowania szkołom możliwości nauczania tego przedmiotu wcześniej niż w 2025 roku. Ale to oczywiście opiera się na tym, że szkoły mają nauczycieli, którzy są uprawnieni do nauczania tego przedmiotu” – powiedział Jonas Vig, kierownik działu w Narodowej Agencji Edukacji, w rozmowie z P4 Skaraborg.
Niewielka liczba wykwalifikowanych nauczycieli
Wyzwanie polega jednak na tym, że obecnie w całej Szwecji jest tylko ośmiu nauczycieli posiadających odpowiednie kwalifikacje do nauczania sztucznej inteligencji. Aby zdobyć uprawnienia, nauczyciele muszą już posiadać kwalifikacje w dziedzinie inżynierii, matematyki, programowania, projektowania interfejsów lub tworzenia stron internetowych, a następnie uzupełnić je o 15 punktów w dziedzinie AI. Dla nauczycieli z innych dziedzin wymagane jest zdobycie 60 punktów.
„Mamy nadzieję, że odsetek wykwalifikowanych nauczycieli wzrośnie dość szybko. Sygnały, które otrzymały władze, świadczą o tym, że szkoły są bardzo zainteresowane oferowaniem tego programu” – dodaje Jonas Vig.
Programy nauczania i perspektywy rozwoju
Przedmiot sztucznej inteligencji będzie dostępny w dwóch programach: nauk ścisłych oraz technologicznym. Dodatkowo, uczniowie innych programów będą mogli wybrać AI jako indywidualny przedmiot. Przedmiot ten będzie również oferowany w ramach Komvux, czyli szwedzkiego systemu edukacji dla dorosłych.
Szwedzka Narodowa Agencja Edukacji podkreśla, że nauczanie sztucznej inteligencji skupi się na jej rozwoju z perspektywy społecznej oraz na analizie konsekwencji, jakie może mieć AI dla codziennego życia. Uczniowie będą mieli także możliwość praktycznego wykorzystania sztucznej inteligencji do rozwiązywania problemów.
Decyzja o wcześniejszym wprowadzeniu sztucznej inteligencji do szkół odzwierciedla rosnące znaczenie tej technologii w dzisiejszym świecie oraz potrzebę przygotowania młodych ludzi na przyszłe wyzwania związane z AI.
- Szwecja odkłada powiększenie armii: Cel 12 000 poborowych przesunięty
- Spodziewany wzrost popytu na torby plastikowe po zniesieniu podatku w Szwecji
- Trzy niepokojące wydarzenia z ubiegłej nocy w Szwecji
- Szwedzka Agencja Konsumentów wzywa do zakazu niektórych połączeń telefonicznych
- Fińskie ostrzeżenie: Zachód może ograniczyć wsparcie dla Ukrainy