Tłem dla nowych badań na miejscu zatonięcia jest film dokumentalny „Estonia – odkrycie, które zmienia wszystko”, który został wyemitowany w zeszłym roku. Dokument pokazał nieznane wcześniej dziury w prawej burcie statku, co doprowadziło do nowych spekulacji na temat przyczyn katastrofy z 1994 roku.
Informacje te skłoniły estońską Komisję Badania Wypadków do rozpoczęcia wstępnej oceny i zwróciła się ona o pomoc do swoich szwedzkich i fińskich odpowiedników.
Celem oceny jest ustalenie, czy nowe informacje dają podstawy do zmiany wniosków zawartych w sprawozdaniu z wypadku z 1997 roku, którego głównym wnioskiem było to, że mocowania i zamki dziobowej osłony statku Estonia były niewymiarowe oraz że statek wywrócił się w wyniku wlania się dużej ilości wody na pokład samochodowy.
Przedstawione we wtorek ustalenia opierają się na dochodzeniach przeprowadzonych w lipcu, które koncentrowały się na badaniu warunków dna morskiego wokół statku.
Martin Jakobsson, profesor geologii morskiej i geofizyki na Uniwersytecie Sztokholmskim, kierował badaniami, które zostały teraz przedstawione w raporcie. Na konferencji prasowej powiedział, że skała denna wydaje się być wystająca w kilku miejscach, zwłaszcza w środku statku – co mogłoby tłumaczyć dziury na prawej burcie.
„Ona (Estonia) spoczywa na twardej nawierzchni tutaj w środku. Jest zbyt wcześnie, aby wyciągać jakiekolwiek wnioski, czy istnieje jakikolwiek związek z powstawaniem tych dziur”, powiedział Martin Jakobsson podczas konferencji prasowej.
Jednak według Komisji Badania Wypadków jest jeszcze za wcześnie na wyciąganie jednoznacznych wniosków. Zamiast tego konieczne będzie przeprowadzenie dalszych badań na statku.
W Tallinie obecni będą również przedstawiciele komisji ds. wypadków z Estonii, Szwecji i Finlandii. W imieniu Szwecji obecny będzie Jonas Bäckstrand, przewodniczący dochodzenia i zastępca dyrektora generalnego Szwedzkiej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.
Niektóre wyniki badań przeprowadzonych tego lata zostały już przedstawione. Między innymi już w lipcu potwierdzono, że w pobliżu statku znajdują się skały i twarde podłoże, a nie tylko błoto i sypki piasek, jak głosiła wcześniejsza teoria.
Nowe badania wraku planowane są na wiosnę 2022 roku. Następnie statek zostanie udokumentowany za pomocą metody fotogrametrii, polegającej na złożeniu tysięcy zdjęć wraku w trójwymiarowy model kadłuba.
- Nowe przepisy UE mogą utrudnić walkę z praniem pieniędzy – ostrzeżenie szwedzkiego Urzędu ds. Konkurencji
- Szwedzki rząd bada: czy prywatne firmy mogą budować drogi i koleje szybciej i taniej niż Trafikverket?
- Szybki internet Starlink w samolotach Air France i SAS. Rewolucja na pokładzie już w 2025 roku
- Göteborg rozważa budowę metra. Po wypadku tramwaju wraca dyskusja o nowym systemie transportu
- Nowa karta rekreacyjna dla dzieci w Szwecji. Nawet 2000 koron rocznie bez paragonów i formalności