W Szwecji wprowadzono nowe przepisy dotyczące handlu emisjami, które mogą znacząco wpłynąć na ceny benzyny i oleju napędowego. Zatwierdzona przez Parlament ustawa dotyczy wdrożenia unijnego systemu ETS2, który ma na celu ograniczenie emisji poprzez stopniowy wzrost kosztów węgla, w tym paliw samochodowych. Zmiany te wejdą w życie 1 stycznia 2025 roku i mają na celu wspieranie działań na rzecz ochrony klimatu w Szwecji oraz całej Unii Europejskiej.
Co oznacza nowy system ETS2?
System ETS2 to rozwinięcie obecnych regulacji unijnych, które rozszerzają handel uprawnieniami do emisji na kolejne sektory, w tym paliwa samochodowe. Od początku 2025 roku firmy paliwowe będą zobowiązane do raportowania swoich emisji, a do 2027 roku będą musiały kupować przydziały na emisje, co pozwoli zrównoważyć sprzedaż benzyny i oleju napędowego. W praktyce oznacza to wzrost kosztów produkcji, który może zostać przeniesiony na konsumentów w formie wyższych cen paliw.
Obawy o gwałtowny wzrost cen paliw w Szwecji
Krytycy nowych przepisów, w tym organizacje branżowe, ostrzegają, że system ETS2 może doprowadzić do znaczącego wzrostu cen paliw w Szwecji. Wprowadzenie dodatkowych kosztów związanych z emisjami jest trudne do oszacowania, ponieważ ceny paliw zależą od zmiennych rynkowych.
„Dodatek ETS2 jest zmiennym składnikiem, który może znacząco wpłynąć na ceny paliw, ale nie możemy teraz przewidzieć dokładnej skali tego wzrostu” – wyjaśnia Viktor Gunnarsson, przedstawiciel Drivkraft Sverige, organizacji branżowej zajmującej się kwestiami konkurencyjności, w rozmowie z magazynem Vi Bilägare.
Rząd Szwecji wspiera wprowadzenie ETS2
Pomimo krytyki, szwedzki rząd jest zwolennikiem wprowadzenia systemu ETS2. Minister klimatu i środowiska, Romina Pourmokhtari, podkreślała, że UE ETS (system handlu emisjami) jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi politycznych w walce z globalnym ociepleniem. W opinii rządu Szwecja powinna być liderem w Europie, wprowadzając te przepisy jako jedno z pierwszych państw członkowskich.
„EU ETS jest najlepszym na świecie instrumentem redukcji emisji. W Szwecji będziemy w czołówce wprowadzania nowych regulacji, które obejmują coraz więcej sektorów” – mówiła Romina Pourmokhtari.
„Zimny prysznic” dla właścicieli samochodów
Jednym z najczęściej podnoszonych argumentów przez krytyków jest potencjalnie ogromny wzrost cen paliw. Rząd przewiduje, że do 2027 roku cena litra paliwa może wzrosnąć o około jedną koronę. Jednak prognozy na przyszłość, zwłaszcza do 2040 roku, są dużo bardziej pesymistyczne. Organizacja konsumencka M Sweden ostrzega, że ceny paliw mogą wzrosnąć nawet do 40 koron za litr, co byłoby poważnym obciążeniem dla właścicieli samochodów w Szwecji.
„To zimny prysznic dla kierowców. Branża paliwowa przewiduje, że cena paliwa może wzrosnąć nawet do 40 koron za litr” – stwierdził Peder Blohm Bokehielm z organizacji Fuel Rebellion.
Planowane rekompensaty dla konsumentów
W odpowiedzi na te obawy, rząd Szwecji zapowiada wprowadzenie rekompensat dla właścicieli samochodów oraz przedsiębiorstw, które odczują skutki wzrostu cen paliw. Jak podkreśliła Romina Pourmokhtari, trwają prace nad rozwiązaniami mającymi na celu złagodzenie negatywnych skutków wprowadzenia ETS2. Jednak na chwilę obecną brak jest konkretnych propozycji dotyczących sposobu wprowadzenia rekompensat.
„Przygotowywane jest dochodzenie w tej sprawie, a wyniki powinny być przedstawione jesienią” – mówił Martin Kinnunen, rzecznik ds. środowiska Szwedzkiej Partii Socjaldemokratycznej.
Nowe przepisy dotyczące handlu emisjami w Szwecji, które wynikają z unijnych regulacji ETS2, mają na celu walkę z emisją gazów cieplarnianych. Chociaż rząd Szwecji podkreśla ich korzyści dla ochrony środowiska, wielu krytyków ostrzega przed gwałtownym wzrostem cen paliw. Kierowcy w Szwecji mogą w najbliższych latach odczuć znaczące podwyżki przy dystrybutorach, ale rząd obiecuje wprowadzenie mechanizmów rekompensujących te zmiany.
Warto śledzić dalsze kroki legislacyjne i decyzje w tej sprawie, ponieważ skutki dla konsumentów mogą być istotne, zwłaszcza w kontekście rosnących kosztów życia w Szwecji.
- Szwecja odkłada powiększenie armii: Cel 12 000 poborowych przesunięty
- Spodziewany wzrost popytu na torby plastikowe po zniesieniu podatku w Szwecji
- Trzy niepokojące wydarzenia z ubiegłej nocy w Szwecji
- Szwedzka Agencja Konsumentów wzywa do zakazu niektórych połączeń telefonicznych
- Fińskie ostrzeżenie: Zachód może ograniczyć wsparcie dla Ukrainy