Home WiadomościFinlandia Nowe informacje budowy tunelu między Finlandią a Szwecją

Nowe informacje budowy tunelu między Finlandią a Szwecją

Pojawiły się nowe informacje na temat planowanego stałego połączenia między Finlandią a Szwecją. Wcześniej dyskutowano o budowie mostu nad rzeką Kvarken, który miałby łączyć szwedzkie Umeå z fińskim miastem Vaasa. Jednak najnowsze doniesienia wskazują, że zamiast mostu, rozważana jest budowa tunelu. Informację tę przekazała Fińska Agencja Infrastruktury Transportowej, o czym poinformował Dagens Nyheter (DN).

Tunel zamiast mostu?

Budowa mostu nad Kvarken wiąże się z szeregiem wyzwań technicznych i logistycznych. Dlatego, jak podkreśla Tapio Ojanen z Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej, alternatywą mogłaby być budowa tunelu.

  • „Musimy poważnie rozważyć opcję budowy tunelu”, stwierdził Ojanen w rozmowie z gazetą. Według jego słów tunel mógłby rozwiązać problemy, które pojawiły się w przypadku mostu. Warunki lodowe oraz konieczność zapewnienia ciągłej przepustowości dla statków to główne czynniki, które przemawiają za takim rozwiązaniem.

Dodatkowo, Ojanen zwraca uwagę na kwestie bezpieczeństwa:

  • „Most mógłby stać się celem wojskowym w przypadku konfliktu zbrojnego, podczas gdy tunel byłby znacznie trudniejszy do zniszczenia”.

Fiński minister obiecuje most między Szwecją a Finlandią
Finlandia planuje budowę gigantycznego mostu łączącego z Szwecją
Ambitne plany budowy mostu łączącego Szwecję z Finlandią

Brak entuzjazmu ze strony Szwecji

Mimo poważnych planów i badań prowadzonych przez stronę fińską, zainteresowanie budową połączenia między Umeå a Vaasa ze strony Szwecji pozostaje ograniczone. Zarówno szwedzkie siły zbrojne, jak i rząd Szwecji nie wykazują obecnie większego zaangażowania w ten projekt. Pomimo tego, delegacja z Fińskiej Agencji Infrastruktury Transportowej była niedawno w Umeå, aby zbadać możliwości oraz potencjalne wsparcie ze strony szwedzkiej.

Kwestie strategiczne i NATO

Dyskusje o stałym połączeniu między miastami nabrały tempa po przystąpieniu Finlandii i Szwecji do NATO. Bezpieczeństwo dostaw oraz konieczność zapewnienia alternatywnych tras transportowych w przypadku blokady morskiej przez Rosję to kluczowe kwestie, które wpływają na rozwój tego projektu. W sytuacji kryzysowej, gdyby Rosja zablokowała ruch statków, takie połączenie mogłoby stać się strategicznym szlakiem zaopatrzeniowym.

Obecnie trwa studium wykonalności projektu, którego zakończenie planowane jest na 2025 rok. Wówczas poznamy pełne wnioski dotyczące opłacalności i technicznych możliwości realizacji tunelu lub mostu.

  • „To niezwykle duży projekt infrastrukturalny”, powiedział Tapio Ojanen dla Svenska Yle, podkreślając wagę tej inicjatywy dla regionu oraz obu krajów.

Co dalej?

Choć zainteresowanie po stronie szwedzkiej jest na razie umiarkowane, dalsze analizy i studia wykonalności mogą zmienić podejście rządu Szwecji. Budowa tunelu lub mostu byłaby kluczowym przedsięwzięciem, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i geostrategicznym. Decyzja o wyborze jednej z tych opcji będzie zależała od wyników obecnych badań oraz rozwoju sytuacji międzynarodowej. W perspektywie długoterminowej, połączenie Finlandii i Szwecji stałym szlakiem mogłoby stać się jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w regionie nordyckim.

Przeczytaj również