Home WiadomościSzwecja Nowa bateria solna od CATL może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych

Nowa bateria solna od CATL może zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych

Chiński gigant w produkcji akumulatorów, firma CATL, wprowadza nową generację baterii sodowo-jonowych, które mogą znacząco obniżyć koszty produkcji samochodów elektrycznych. Koszt produkcji tych baterii może być nawet o 70% niższy niż obecnie popularnych baterii LFP, które są wykorzystywane przez wielu producentów do zasilania tańszych modeli pojazdów elektrycznych.

Czym Są Baterie Solne?

Baterie sodowo-jonowe, zwane potocznie „solnymi”, różnią się od tradycyjnych akumulatorów LFP czy NMC. Zamiast litu, kobaltu lub niklu, które są drogie i trudnodostępne, baterie solne wykorzystują zwykłą sól. Sód jest tani i łatwo dostępny, co czyni tę technologię potencjalnie bardziej ekologiczną i ekonomiczną. CATL już w 2021 roku wprowadziło na rynek pierwszą generację baterii sodowo-jonowej, a druga generacja ma się pojawić w 2025 roku.

Korzyści z Wykorzystania Baterii Solnych

Nowe baterie solne nie tylko obniżają koszty produkcji, ale oferują także dodatkowe korzyści, takie jak:

  1. Odporność na niskie temperatury – Druga generacja baterii sodowo-jonowych CATL jest zaprojektowana do pracy w temperaturach sięgających nawet -40°C, co może być przydatne w chłodniejszych rejonach.
  2. Ekologiczne i oszczędne materiały – Dzięki wykorzystaniu sodu zamiast litu, produkcja baterii jest mniej obciążająca dla środowiska.
  3. Niższy koszt surowców – Brak konieczności użycia drogich materiałów, takich jak lit czy kobalt, może przynieść realne oszczędności.

Wyzwania i Przyszłość Nowych Baterii

Obecnie jednym z głównych wyzwań dla masowego wdrożenia baterii solnych jest skala produkcji. Baterie te są wytwarzane na mniejszą skalę, co wpływa na ich cenę. Jednak wraz z planowanym wzrostem produkcji przez CATL, koszty mogą spaść. Firma zapowiada, że masowa produkcja baterii sodowo-jonowych ruszy na pełną skalę w 2027 roku, a ich debiut rynkowy ma nastąpić już w 2025 roku.

Wciąż pozostaje pytanie o gęstość energii nowej generacji baterii sodowo-jonowych. Dotychczasowe informacje wskazują, że pierwsza generacja miała gęstość energii na poziomie 160 Wh/kg, ale wartość ta może zostać zwiększona w nowej wersji.

Znaczenie dla Rynku Samochodów Elektrycznych

Obniżenie kosztów produkcji baterii może przyspieszyć rozwój segmentu tanich samochodów elektrycznych, czyniąc je bardziej przystępnymi dla szerokiej grupy konsumentów. Technologia CATL może wpłynąć na konkurencyjność producentów samochodów, którzy szukają tańszych, bardziej trwałych alternatyw dla obecnych akumulatorów.

Czy baterie sodowo-jonowe staną się nowym standardem w elektromobilności? CATL otwiera drogę do tej transformacji, a nadchodzące lata pokażą, czy technologia „solna” spełni pokładane w niej nadzieje.

Przeczytaj również