Duńskie szkoły stają się nowym frontem walki o zdrową kulturę społeczną. Nauczyciele i eksperci ostrzegają przed rosnącym wpływem mizoginistycznych ideologii na młodych chłopców – zwłaszcza tych w starszych klasach podstawówek i gimnazjów.
Według TV 2 oraz wypowiedzi członków Duńskiego Stowarzyszenia Nauczycieli, nauczyciele zaczęli regularnie słyszeć obraźliwe określenia pod adresem dziewcząt. Uczniowie przywołują postaci z internetu, powielają poglądy i język, które jeszcze kilka lat temu były uważane za skrajnie marginalne.
📉 Wciągani w manosferę – czyli co się właściwie dzieje?
Terminem „manosfera” określa się internetową przestrzeń, w której kultywuje się toksyczną męskość, pogardę wobec kobiet i ideologię dominacji mężczyzn. To tam szerzą się m.in. poglądy środowisk incel (ang. involuntary celibates) czy promowane są kontrowersyjne postacie, takie jak Andrew Tate – znany z agresywnej retoryki wobec kobiet.
Regitze Flannov z Duńskiego Stowarzyszenia Nauczycieli zauważa, że coraz więcej chłopców jest „ciekawych” tego świata. A to oznacza nie tylko bierne przeglądanie filmików i postów – ale także przejmowanie poglądów, języka i postaw.
🧑🏫 Nauczyciele alarmują: nie możemy tego ignorować
Anders Thorsen, nauczyciel z Bagsværd Kostskole og Gymnasium, mówi jasno:
„Zdecydowana większość uczniów to dobrzy i przyzwoici ludzie. Ale jeśli nie będziemy reagować, sposób, w jaki mówią o kobietach i rówieśniczkach, może szybko się zmienić.”
Nauczyciele wskazują, że uczniowie cytują hasła z TikToka, YouTube czy Discorda – często nie zdając sobie sprawy z ich konsekwencji.
🌍 Zbieżność z trendami międzynarodowymi
Centrum Pedagogiki Cyfrowej (CFDP) podkreśla, że liczba użytkowników międzynarodowych forów incelowych wzrosła drastycznie od 2020 roku. Wiele z tych społeczności oferuje młodym chłopakom iluzję przynależności, siły i „prawdy”, która rzekomo nie istnieje w świecie zdominowanym przez „polityczną poprawność”.
Ekspertka Sandra Halskov ostrzega:
„To nie jest już margines internetu. To już część codziennej rzeczywistości w naszych klasach.”
🧒 Dlaczego chłopcy szukają odpowiedzi właśnie tam?
Zdaniem Mirjam Marie Westh z organizacji Børns Vilkår, chłopcy w okresie dojrzewania szukają tożsamości i odpowiedzi na trudne pytania, których nie zawsze dostają w domu czy szkole.
Manosfera dostarcza im prostych (choć szkodliwych) narracji:
- „Mężczyźni są uciskani”
- „Kobiety manipulują”
- „Prawdziwa męskość to dominacja”
To nie są tylko poglądy – to sposób budowania tożsamości.
🧩 Co mogą zrobić rodzice i szkoły?
Organizacje takie jak Red Barnet zachęcają do otwartości i ciekawości wobec świata młodych ludzi. Stine Kongsted radzi:
- Nie oceniaj – pytaj.
- Nie krytykuj – słuchaj.
- Nie zakazuj – rozmawiaj.
Rodzice powinni interesować się nie tylko tym, co ich dzieci robią w sieci, ale także dlaczego to robią i co tam znajdują.
