Łatwo popełnić błędy w zeznaniu podatkowym. Częstym błędem jest odliczenie z tytułu podróży. To popularne odliczenie za dojazdy do i z pracy. Aby skorzystać z odliczenia, należy spełnić określone warunki. Między innymi trzeba zaoszczędzić dwie godziny dziennie, w porównaniu z podróżą komunikacją miejską.
OTO, CO NALEŻY WZIĄĆ POD UWAGĘ, DOKONUJĄC ODLICZENIA Z TYTUŁU PODRÓŻY DO I Z PRACY
- Odległość między miejscem zamieszkania a miejscem pracy musi wynosić co najmniej pięć kilometrów.
- Koszty podróży muszą przekraczać 11 000 koron szwedzkich.
- Czas zaoszczędzony w porównaniu z podróżą środkami transportu publicznego musi wynosić co najmniej dwie godziny.
- Należy uwzględnić czas potrzebny na przejście do lub z przystanku autobusowego oraz na lub z parkingu.
- Nie dostaniesz odliczenia za podróż samochodem, jeśli masz prywatne sprawy, takie jak podwiezienie dzieci do szkoły.
- Należy pominąć wydatki na podatek drogowy lub opłaty za drogi, mosty i promy.
- Jeśli na trasie nie ma transportu publicznego, można uzyskać odliczenie za podróżowanie do i z pracy samochodem, niezależnie od zaoszczędzonego czasu.
- Jeśli podróżuje się samochodem z kimś innym i równo dzieli koszty, oznacza to, że można ubiegać się o odliczenie równe swojej części kosztów.
- Należy być przygotowanym do wykazania odbytych podróży, jeśli Urząd Skarbowy o to poprosi.
Kolejny częsty błąd dotyczy odliczeń za remont i nową budowę przy sprzedaży domu.
NIE MOŻNA TEGO ODLICZYĆ PRZY SPRZEDAŻY DOMU:
- Własny nakład pracy.
- Zakup narzędzi, takich jak szczotki, szlifierki czy śrubokręty.
- Zakup odzieży roboczej, jedzenia lub napojów.
- Naprawy i konserwacje, które zostały przeprowadzone ponad pięć lat przed rokiem, w którym sprzedany został dom.
- Naprawy i konserwacje, jeśli dom był nowo wybudowany, gdy został zakupiony.
- Remonty przeprowadzone w ciągu roku kalendarzowego, których całkowity koszt nie przekracza 5 000 koron szwedzkich.
- Wydatki pokryte przez roszczenie ubezpieczeniowe.
- Wydatki na podstawowe ulepszenia domu jednorodzinnego, takiego jak szeregowiec, willa lub dom letniskowy, przed 1952 r.
- Wydatki na podstawowe ulepszenia w kondominium lub domu szeregowym przed 1974 r.
- Część wydatków, które uzyskane były jako ulga podatkowa.
Trzeci częsty błąd dotyczy sprzedaży papierów wartościowych. Wiele osób nie pamięta, za co kupiło swoje papiery wartościowe. I nie może też znaleźć dokumentów potwierdzających. Kiedy sprzedajesz i rozliczasz sprzedaż papierów wartościowych, musisz obliczyć kwotę kosztów – za ile kupiłem te papiery? Jeżeli akcje są notowane i nie masz kwoty kosztu, możesz zastosować metodę standardową. Wtedy bierzesz pewną zryczałtowaną kwotę, za którą zostały sprzedane akcje i używasz jej jako kwoty kosztów. – informuje Urząd Podatkowy