Miejscowości Umeå w Szwecji oraz Vaasa w Finlandii mają zostać połączone mostem o długości 76 kilometrów. Inwestycja nie będzie należała do tanich: szacuje się, że budżet może sięgnąć nawet 50 mld koron (ok. 21 mld PLN).
Wymienione miasta leżą u brzegu Zatoki Botnickiej, która jest najdalej wysuniętą na północ częścią Bałtyku i znajduje się nad zachodnim wybrzeżem Finlandii oraz wschodnim Szwecji. Most przebiegałby przez cieśninę Kvarken.
Esa Eranti, ekspert specjalizujący się w konstrukcjach usytuowanych nad zbiornikami wodnymi oraz Antti Talvitie, specjalista ds. transportu w wywiadzie dla Vasabladet szacują, że budowa mogłaby pochłonąć między 30 do nawet 50 mld koron. To w przybliżeniu od 13 do 21,5 mld PLN.
Most osiągnie długość 60–76 km. Opcją jest też połączenie ze sobą miast Ostnäs (Szwecja) oraz Björköby (Finlandia).
Ny utredning blåser liv i drömmen om en bro över Kvarken https://t.co/CXaZRTwonX via @svtnyheter
— Peter Vesterbacka (@pvesterbacka) July 15, 2020
W rozmowie z dziennikiem „Vasabladet” Talvitie zauważa, że transport promem bywa często utrudniony, więc budowa mostu jest potrzebna. Podróż przez most pomogłaby niektórym zaoszczędzić nawet dziesięć godzin czasu w porównaniu z połączeniami międzyportowymi.
Propozycja została pozytywnie przyjęta przez Radę Kvarken.
„Cieszy nas, że eksperci widzą potencjał w budowie tego mostu. Cieszymy się, że będziemy mogli przyjrzeć się temu procesowi z bliska”, powiedział Mathias Lindström, przewodniczący Rady Kvarken, w rozmowie na temat przyszłej inwestycji.
Na temat budowy mostu dyskutowano już wielokrotnie. Dotąd plany nigdy nie doszły jednak do skutku. „Przeprowadzonych zostało kilka badań i szacunków budżetowych, ale przez ostatnie dziesięć lat skupialiśmy się głównie na transporcie promem. Most nie jest projektem krótkoterminowym, dobrze więc, że obecnie istnieje możliwość połączeń międzyportowych”, wyjaśnia Mathias Lindström z Rady Miejskiej. Jego zdaniem budowa mostu może pozytywnie wpłynąć na lokalną gospodarkę i miejscowe przedsiębiorstwa.
Z kolei Erik Bergkvist, członek Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej, podkreśla, że inwestycja może całkowicie „odmienić opcje transportowe w północnej Skandynawii”. Polityk podkreśla jednak, że czas budowy będzie długi – może zająć dwadzieścia, a nawet trzydzieści lat.
Rządy Finlandii i Szwecji nigdy nie uważały tej inwestycji za priorytet, powołując się na olbrzymi budżet. Z tego powodu kosztowny projekt był odwlekany przez wiele lat. Co więcej, wspomniany obszar jest słabo zaludniony i nie czerpie zysków z turystyki. Most łączący Malmö i Kopenhagą był logiczną inwestycją: skomunikował ze sobą dwie metropolie. Natomiast Umeå jest miastem liczącym 115 tys. mieszkańców. W dużo mniejszej Vaasa mieszka około 55 tys. ludzi.