Nowe badanie pokazuje, że zainteresowanie samochodami elektrycznymi spada we wszystkich grupach wiekowych, a najbardziej wśród młodego pokolenia. Choć liczba rejestracji aut elektrycznych wciąż rośnie, wielu konsumentów zaczyna odwracać się od tego segmentu.
Spadek w każdej grupie wiekowej
Analiza firmy doradczej Simon-Kucher, obejmująca ponad tysiąc respondentów, wykazała, że tylko 54% badanych rozważa zakup samochodu elektrycznego. To wyraźny spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Najstarsza grupa – tzw. pokolenie wyżu demograficznego – wykazuje obecnie jedynie 36% zainteresowania pojazdami elektrycznymi (spadek o 8 punktów). Pokolenie X i milenialsi wciąż są bardziej otwarci, odpowiednio 49% i 56%, ale także tam widoczny jest trend spadkowy.
Pokolenie Z wraca do benzyny
Największą zmianę widać jednak wśród pokolenia Z. Jeszcze niedawno uważano je za przyszłość rynku elektryków, tymczasem dziś tylko 52% młodych dorosłych deklaruje chęć zakupu auta elektrycznego – o 9 punktów mniej niż rok temu.
Z kolei zainteresowanie samochodami benzynowymi wzrosło i sięga aż 65%. Hybrydy typu plug-in również zyskały na popularności, osiągając 51%.
Według Alexandra Dietza z Simon-Kucher powodem są przede wszystkim kwestie finansowe. – Młodzi nabywcy często nie dysponują dużą siłą nabywczą. Samochody benzynowe są tańsze i lepiej utrzymują swoją wartość rynkową – wyjaśnia ekspert.
Cena i brak prostych modeli
Starszy partner w Simon-Kucher, Martin Gehring, wskazuje, że producenci muszą bardziej dostosować ofertę do młodych klientów. – Brakuje prostych modeli podstawowych w niższej cenie. Chińskie marki często oferują lepiej wyposażone auta w konkurencyjnych cenach, co stawia tradycyjnych producentów w trudnej sytuacji – podkreśla.
Rosnąca konkurencja i większa wrażliwość konsumentów na ceny mogą prowadzić do presji cenowej i promocji, które dodatkowo osłabiają rynek.
Salony samochodowe nadal w cenie
Mimo popularności zakupów online młodzi konsumenci nadal preferują tradycyjny model sprzedaży. Aż 76% badanych woli odwiedzić salon i przetestować samochód, a jedynie 7% uznaje taki sposób za niewłaściwy.
Eksperci podkreślają, że producenci powinni łączyć cyfrowe narzędzia porównawcze, w tym oparte na sztucznej inteligencji, z fizycznym doświadczeniem zakupu auta.
