Home WiadomościSzwecja Mandaty za funkcję automatycznych świateł: problem dla kierowców w Szwecji

Mandaty za funkcję automatycznych świateł: problem dla kierowców w Szwecji

Coraz więcej kierowców w Szwecji otrzymuje wysokie mandaty z powodu niewłaściwego używania funkcji świateł DRL (Daytime Running Lights), czyli świateł do jazdy dziennej. Problem dotyczy samochodów, które w świetle dziennym automatycznie wyłączają tylne światła, co ma na celu oszczędzanie energii i paliwa.


Niebezpieczne sytuacje na drogach

Jazda bez włączonych tylnych świateł jest legalna w ciągu dnia, pod warunkiem odpowiednich warunków oświetleniowych. Jednak w okresie zimowym, o świcie czy zmierzchu, wiele osób zapomina o konieczności ręcznego włączenia pełnego oświetlenia pojazdu. To może prowadzić do:

  • Zagrożeń na drodze, gdy samochody są słabo widoczne,
  • Mandatów, jeśli tylne światła nie są włączone w trudnych warunkach pogodowych lub w ciemnościach.

Mandaty do 1200 koron szwedzkich

Policja przypomina, że kierowcy są odpowiedzialni za prawidłowe oświetlenie swoich pojazdów. Wysokość mandatów wynosi:

  • 1200 koron– za brak włączonych tylnych świateł w ciemnościach lub złych warunkach pogodowych,
  • 500 koron – za jazdę bez świateł w dzień, gdy są one wymagane przez przepisy.

Jak wyjaśnia Robban Engdahl, oficer policji drogowej:

„Kierowcy muszą zrozumieć, że nawet jeśli ich samochód posiada automatyczną funkcję świateł, to oni ponoszą pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze” (P4 Jönköping).


Nieświadomość problemu

Według Szwedzkiego Narodowego Instytutu Dróg i Badań (VTI):

  • 76% kierowców błędnie uważa, że tylne światła są włączone podczas jazdy na światłach DRL,
  • 40% nie zna dokładnych przepisów dotyczących świateł.

Björn Lidestam, starszy badacz w VTI, podkreśla:

„Większość kierowców wierzy, że ich samochód jest odpowiednio oświetlony, co nie zawsze jest prawdą” (VTI, 2023).


Społeczne preferencje i efektywność świateł

Z badań wynika, że aż 84% kierowców wolałoby, aby wszystkie pojazdy miały włączone tylne światła przez cały dzień. Eksperymenty przeprowadzone przez VTI pokazują, że włączone tylne światła poprawiają widoczność i zwiększają bezpieczne odległości między pojazdami.


Automatyczne funkcje świateł DRL, choć wprowadzone w celu oszczędności, mogą stwarzać zagrożenia na drogach i narażać kierowców na wysokie mandaty. Policja apeluje o świadomość i odpowiedzialność za właściwe używanie oświetlenia pojazdu, szczególnie w okresie zimowym i w trudnych warunkach pogodowych.

Przeczytaj również