Po ponad dekadzie starań sieć Lidl uzyskała zgodę na budowę nowego sklepu w Knivsta w regionie Uppsala. Decyzja ta kończy trwający 14 lat impas, ale jednocześnie rozpala spór o ochronę przyrody – planowana lokalizacja inwestycji znajduje się na obszarze przeznaczonym pod przyszły rezerwat.
Rezerwat przyrody kontra ekspansja handlu
Zgoda na budowę dotyczy działki, która – zgodnie z wcześniejszymi planami zagospodarowania – miała stanowić część rezerwatu przyrody. Opozycja w gminie wyraża stanowczy sprzeciw.
– Jesteśmy przeciwni budowie na terenie przyszłego rezerwatu. Nawet niewielka ingerencja może wywołać poważne skutki – powiedziała UNT Lotta Wiström (Partia Liberalna). – Będzie to miało wpływ zarówno na faunę, jak i na zwiększenie ruchu oraz problemy z parkowaniem przy Gredelbyleden.
Lidl planuje ekspansję – celem 300 sklepów
Nowa inwestycja w Knivsta wpisuje się w szerszą strategię Lidla w Szwecji. Sieć zapowiedziała w ubiegłym roku otwarcie 100 nowych placówek – chce zwiększyć ich liczbę z obecnych 200 do 300, stając się silniejszym konkurentem dla dominujących graczy rynku spożywczego, takich jak ICA, Coop czy Axfood (Willys, Hemköp).
Według Urzędu ds. Konkurencji (Konkurrensverket), ograniczona konkurencja w sektorze detalicznym przyczynia się do zbyt wysokich cen żywności.
– Nasze analizy pokazują, że konsumenci przepłacają za wiele produktów – zaznaczył dyrektor generalny urzędu, Rikard Jermsten.
Otwarcie najwcześniej w 2029 roku
Nowy sklep w Knivsta ma zostać otwarty w 2029 roku. To jednak nie koniec procesu – decyzja o lokalizacji może zostać zaskarżona. Mimo to, jak podkreślają władze gminy, Lidl spełnił wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju, niskiej liczby dostaw oraz współpracy architektonicznej.
– Zrezygnowaliśmy z konkursu ofert na rzecz priorytetów środowiskowych i jakościowych. Lidl przekonał nas swoją strategią działania – tłumaczy Mimmi Westerlund (Chrześcijańscy Demokraci).
W 2025 roku Lidl planuje kolejne otwarcia, m.in. w Eslöv, Borås, Upplands-Bro, Sollefteå, Strömstad oraz rozbudowę sklepu w Mora, który ma być dwukrotnie większy od obecnego.