Wielkanoc to czas, gdy koszyki wielu Szwedów wypełniają się słodyczami, zwłaszcza tymi kupowanymi na wagę. Okazuje się jednak, że sklepy mogą subtelnie kierować naszymi wyborami, stosując prostą, ale skuteczną sztuczkę – robi to aż 9 na 10 z nich!
Tak sklepy kierują Twoim wyborem: Sztuczka z ułożeniem
Jak ujawniło dochodzenie szwedzkiej telewizji publicznej SVT, przeprowadzone w sklepach w Sztokholmie, Malmö, Falun i Luleå, sklepy strategicznie rozmieszczają pojemniki ze słodyczami. Te rodzaje słodyczy, które przynoszą sklepowi największą marżę zysku (czyli są dla niego najtańsze w zakupie), umieszczane są na wysokości wzroku.
Celem jest skłonienie klientów, by sięgając po słodycze, wybierali właśnie te “właściwe” z punktu widzenia sklepu, a niekoniecznie te, które lubią najbardziej lub te, które są droższe w zakupie dla sprzedawcy.
Sieć sklepów ze słodyczami Gottebiten otwarcie przyznała SVT, że takie rozmieszczenie jest kluczowe dla rentowności. Chodzi o to, by klienci “nie wypełniali torby drogimi czekoladkami, na których sprzedaży tracimy pieniądze”. Duże supermarkety, choć niechętne do wywiadów na ten temat, najprawdopodobniej stosują podobne taktyki, umieszczając mniej opłacalne dla nich słodycze w mniej dostępnych miejscach.
Dlaczego to robią? Historia niskich cen i marż
Przez długi czas ceny słodyczy na wagę w Szwecji były stosunkowo niskie i stabilne, niemal niezmienne od lat 90. Jak tłumaczył wcześniej w radiu SR Eivind Granås z firm Dals Konfektyr i Aroma, sklepy często używały niskich cen słodyczy jako “wabika” (“indragare”), by przyciągnąć klientów do sklepu.
Skoro jednak cena za kilogram jest taka sama dla wszystkich rodzajów słodyczy, sklepom zależy, by klienci wybierali te, które są dla nich najtańsze w zakupie. Stąd łatwo dostępne, często na wysokości wzroku, są np. popularne żelki, podczas gdy droższe czekoladki mogą być umieszczone niżej lub wyżej.
Nie tylko sztuczki: Ceny też mocno w górę
Warto jednak zauważyć, że czasy bardzo tanich słodyczy na wagę minęły. Jak podaje SVT, mimo strategicznego rozmieszczania, średnia cena za kilogram słodyczy luzem wzrosła w Szwecji w latach 2020-2025 o prawie 50 procent. Wybierając wielkanocne łakocie, warto więc mieć świadomość nie tylko sklepowych sztuczek, ale i ogólnego wzrostu cen.
