Burmistrzowie Kopenhagi i Malmö powiedzieli, że taka podziemna linia łącząca poprzez cieśninę Öresund dwa miasta oraz Szwecję z Danią przyczyni się do wzmocnienia pozycji Skandynawii w Europie.
Na poniedziałkowej konferencji prasowej w Malmö dwoje burmistrzów oświadczyło, że linia metra łącząca te dwa miasta mogłaby powstać do 2035 roku.
Według burmistrza Kopenhagi Franka Jensena oraz burmistrz Malmö Katriny Stjernfeldt Jammeh takie połączenie zapewni nowe miejsca pracy, skróci podróż oraz zwiększy potencjał inwestycyjny.
„Öresund Metro łączące Malmö i Kopenhagę przeszło od fazy wizji, którą miałem 6, 7 lat temu do fazy całkowicie możliwej przyszłości,” powiedział Jensen.
Pociągi na planowanej linii odjeżdżałyby co 1,5 minuty a cała podróż zajmowałaby 23 minuty, prawie połowę tego co trzeba obecnie poświęcić na pokonanie tej trasy.
„Metro ma strategiczne znaczenie dla najlepszego rynku biznesowego w północnej Europie. Obecnie kraje nordyckie mają szansę stać się bardziej widoczne na mapie Europy,” napisała w oświadczeniu prasowym Jammeh.
Istniejące obecnie połączenie drogowe poprzez most Öresund pozwala na 820 przekroczeń cieśniny na godzinę. Liczba to po uruchomieniu metra wzrosłaby nawet do 1500 przekroczeń na godzinę.
„Wspomoże to wzrost i rozwój, przyciągnie miejsca pracy, inwestycje oraz utalentowane osoby. W takiej perspektywie musimy patrzeć na Öresund Metro,” powiedział Jensen.
Szwedzi i Duńczycy chcą nowego tunelu
W celu stworzenia planu metra utworzona została rada doradcza składająca się z przedstawicieli biznesu i naukowców z Danii oraz Szwecji.
Radzie przewodniczy Jørn Neergaard Larsen, były minister zatrudnienia oraz prezes Duńskiego Związku Pracodawców.
„Nie ma wątpliwości, że synergiczny efekt dla całej Zealandii i Skanii będzie bardzo, ale to bardzo duży,” powiedział Larsen.
Szacowany koszt inwestycji to 30 miliardów koron duńskich (~17,3 mld zł) i ma zostać on pokryty z opłat od użytkowników metra a także z zysków z mostu Öresund.
Zastanawiałeś się kiedyś jak brudne jest sztokholmskie metro?