W odpowiedzi na liczne skargi klientów oszukanych przez fałszywe sklepy internetowe, Klarna, szwedzki gigant płatniczy, ogłosił zwrot milionów koron dla około 5000 poszkodowanych konsumentów. Skargi te dotyczyły zakupów dokonanych w 2023 roku, które po ponownej weryfikacji zakończyły się decyzją o zwrocie środków.
David Fock, menedżer produktu w Klarna, wyjaśnił, że zwroty pieniędzy są wynikiem nowych, zaktualizowanych procedur rozpatrywania skarg. „Gdy okaże się, że powinniśmy byli uwierzyć klientowi na słowo, zwracamy środki,” powiedział Fock. Średnia wartość zamówienia w przypadkach zwrotów wynosi poniżej 1000 koron szwedzkich.
Kryzys wizerunkowy dla Klarny rozpoczął się w styczniu, gdy na jaw wyszło, że konsumenci płacą za towary z oszukańczych stron internetowych, które wykorzystywały system płatności firmy. Incydent ten spowodował setki skarg kierowanych do Krajowej Rady Sporów Konsumenckich. W kwietniu Szwedzka Agencja Konsumentów rozważała podjęcie kroków prawnych przeciwko Klarna za nieprzestrzeganie prawa do sprzeciwu klienta.
W reakcji na kryzys, Klarna zapowiedziała wprowadzenie nowych środków mających na celu ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sklepów online. Firma zdecydowała się na różnicowanie między „zweryfikowanymi” a „niezweryfikowanymi” sprzedawcami, a także na ostrzeganie konsumentów o sklepach z rosnącą liczbą skarg. Dodatkowo, Klarna zobowiązała się do surowszego egzekwowania wymogów dotyczących informacji o firmie, produktach oraz polityce dostaw i zwrotów.
Sebastian Siemiatkowski, dyrektor generalny Klarny, przyznał, że ostatnie wydarzenia były frustrujące i bolesne dla firmy, jak i dla klientów. „Ciężko pracujemy, aby rozwiązać te problemy. W ciągu ostatniego roku strony z oszustwami stały się bardziej wyrafinowane, niekiedy z pomocą sztucznej inteligencji. Liczba takich stron rośnie w zastraszającym tempie,” stwierdził Siemiatkowski.
Zwroty pieniędzy dla poszkodowanych klientów i nowe środki ochrony to kroki, które Klarna podejmuje, aby odbudować zaufanie swoich konsumentów i poprawić bezpieczeństwo transakcji. Kryzys wokół Klarny podkreśla rosnącą potrzebę regulacji rynku e-commerce oraz ochrony konsumentów przed rosnącą liczbą oszustw internetowych.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji