Szwedzki gigant płatniczy Klarna ogłosił, że zamierza zakończyć współpracę z Bank-ID – najpopularniejszym w kraju systemem identyfikacji cyfrowej. Informację tę przekazał współzałożyciel i dyrektor generalny Klarna, Sebastian Siemiatkowski, w poście opublikowanym na platformie X.
Decyzja ma związek z ostatnimi atakami przeciążającymi (DDoS), które dotknęły m.in. usługę Swish. Według Siemiatkowskiego głównym źródłem problemów nie jest jednak sam Swish, lecz mobilny Bank-ID.
– To Bank-ID stanowi największy problem. Musimy poszukać alternatywnych rozwiązań. Jesteśmy bardzo sfrustrowani jego działaniem i zamierzamy aktywnie działać na rzecz przełamania monopolu w tym obszarze – napisał prezes Klarna.
Co dalej z cyfrową identyfikacją w Klarnie?
Nie wiadomo jeszcze, jakie konkretne rozwiązania Klarna planuje wdrożyć w miejsce Bank-ID. System ten został włączony do usług fintechu w 2016 roku, gdy firma uruchomiła „Klarna Direkt” – metodę umożliwiającą bezpośrednie płatności online z wykorzystaniem Bank-ID i konta bankowego.
Z biegiem czasu Bank-ID stał się kluczowym elementem procesów logowania i autoryzacji w aplikacjach Klarna – użytkownicy muszą się nim uwierzytelniać zarówno przy logowaniu, jak i składaniu zamówień.
Problem braku konkurencji w systemach cyfrowych
Niedawne zakłócenia działania zarówno Swish, jak i Bank-ID, ponownie uwypukliły brak alternatywnych narzędzi cyfrowej identyfikacji w Szwecji. Riksbank, szwedzki bank centralny, już wcześniej zwracał uwagę na ten problem.
– Brak konkurencji skutkuje stagnacją i ograniczoną innowacyjnością. Jeśli mamy tylko jednego dużego gracza, użytkownicy są bezradni w przypadku awarii – komentowała Elin Ritola z działu analiz płatności i innowacji w rozmowie z SVT Nyheter.