Przekroczenie prędkości na szwedzkich drogach może skończyć się mandatem, a fotoradary mają w tym kluczową rolę. Wbrew pozorom, każde zdjęcie wykonane przez fotoradar w Szwecji jest dokładnie analizowane przez policyjnych śledczych, a proces ten nie jest tak prosty, jak mogłoby się wydawać.
Fotoradary w Szwecji – jak to działa?
Z każdym rokiem szwedzkie fotoradary wykonują setki tysięcy zdjęć. Jeśli przekroczysz prędkość o sześć lub więcej kilometrów na godzinę, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz sfotografowany. Każdego roku w Szwecji wykonuje się około 400 tysięcy zdjęć, z czego około 20% nie może być wykorzystanych, ale wszystkie zdjęcia są ręcznie sprawdzane przez specjalny zespół.
„Jeśli zdjęcie jest wykonane, trafia ono do Departamentu Automatycznej Kontroli Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ATK) w Kirunie” – mówi w wywiadzie dla portalu carup Lis-Marie Svonni, szefowa ATK.
Jak śledczy przetwarzają zdjęcia?
Każdego dnia policyjni śledczy w Szwecji przetwarzają około 800 obrazów. Zdjęcia są sprawdzane ręcznie, a w razie potrzeby edytowane, na przykład poprzez zwiększenie jasności obrazu, aby lepiej rozpoznać kierowcę. Następnie porównuje się je z danymi z rejestrów paszportowych oraz prawa jazdy, aby ustalić, kto kierował pojazdem.
„Zawsze maskujemy miejsce pasażera, ponieważ tylko kierowca jest interesujący dla śledztwa” – dodaje Lis-Marie Svonni.
Co dzieje się, gdy kierowca jest nierozpoznawalny?
Czasami zdjęcie nie pasuje do danych właściciela pojazdu. W takim przypadku policja wysyła zapytanie do właściciela samochodu, aby ustalić, kto prowadził pojazd. Jeśli jednak uda się dopasować kierowcę do zdjęcia, do osoby łamiącej przepisy trafi nieprzyjemna korespondencja z mandatem.
„Otrzymasz powiadomienie wraz ze zdjęciem i informacjami o przekroczeniu prędkości oraz instrukcją, jak ewentualnie zakwestionować mandat” – mówi Svonni.
Warto jednak zaznaczyć, że niektóre zdjęcia nie mogą być użyte do dochodzenia. Na przykład fotoradary w Szwecji mogą badać jedynie pojazdy z przednią tablicą rejestracyjną, a także pojazdy zarejestrowane w krajach nordyckich.
Czy można oszukać fotoradar w Szwecji?
Według starych opowieści, niektórzy kierowcy twierdzili, że unikanie fotoradarów jest możliwe przez złożenie osłony przeciwsłonecznej. Jednak jak mówi Svonni, aby mandat mógł być nałożony, musi być widoczna cała sylwetka kierowcy.
Nowe technologie na szwedzkich drogach
Wkrótce na drogach w Szwecji zostaną zainstalowane nowe fotoradary Argus 4, które poprawią jakość zdjęć. Dzięki temu proces śledczy stanie się jeszcze bardziej skuteczny, a liczba mandatów wzrośnie.
„Nowe kamery zapewnią nam lepszą jakość obrazu, co ułatwi pracę zespołowi dochodzeniowemu” – podsumowuje Lis-Marie Svonni.
- Podwójna radość dla szwedzkich gospodarstw domowych
- Covid-19 powraca – Szwedzka Agencja Zdrowia Publicznego wydaje nowe wytyczne
- Rosyjski okręt szpiegowski w pobliżu Szwecji – wzrost napięć w regionie
- ONZ ostro krytykuje Szwecję za działania wobec aktywistki klimatycznej
- Zmiany w ruchu drogowym niezbędne dla dwóch milionów mieszkańców w Szwecji