Każdego roku policja rozpatruje ponad 300 000 spraw związanych z przekroczeniem prędkości, rejestrowanych przez fotoradary na szwedzkich drogach. Jednak tylko stosunkowo niewielka część z tych spraw kończy się nałożeniem grzywny. W 2021 roku grzywną ukarano 100 000 osób, a w ubiegłym roku jeszcze mniej – zaledwie 80 000 osób. Głównym powodem tego stanu rzeczy jest brak zasobów, jak wyjaśnia Björn Thunblad, koordynator ds. ruchu drogowego w Regionie Wschodnim w rozmowie z SVT Nyheter.
Granice działania fotoradarów
Podczas letnich wakacji ruch na drogach jest szczególnie intensywny, co zwiększa ryzyko wypadków. Pojawia się również pytanie, jak skuteczne są fotoradary. Magazyn internetowy Carup oraz największy szwedzki magazyn motoryzacyjny Vi Bilägare zwracają uwagę na „magiczną” granicę, przy której fotoradary faktycznie rejestrują przekroczenie prędkości. Zgodnie z ich badaniami, fotoradary migają przy prędkości przekraczającej sześć kilometrów na godzinę powyżej ograniczenia prędkości i w odległości 14 metrów od radaru.
Jednak nie wszystkie fotoradary są zawsze włączone, a ich głównym celem jest prewencja, a nie karanie. Sam fakt obecności kamer powoduje, że kierowcy zwalniają. – Celem nie jest ukaranie grzywną jak największej liczby osób, ale zmniejszenie średniej prędkości i wiemy, że tak się dzieje – mówi Thunblad.
Nowe funkcje fotoradarów
Zeszłej zimy rząd w Szwecji zgodził się do wykorzystania fotoradarów do nadzoru na żywo w celu śledzenia podejrzanych przestępców na drogach. W czerwcu rząd ogłosił, że nadzór kamer drogowych zostanie wprowadzony od 1 stycznia 2025 roku. – CCTV jest ważnym narzędziem w walce z przestępczością. Nie tylko w celu zapobiegania przestępstwom, ale także w celu znalezienia, aresztowania i ścigania winnych. Dla bezpieczeństwa obywateli ważne jest, aby policja miała dostęp do skutecznych narzędzi – powiedział minister sprawiedliwości Gunnar Strömmer.
Znaczący wzrost liczby fotoradarów
W Szwecji znajduje się obecnie ponad 2500 fotoradarów, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 644 radarów w 2006 roku. Szwedzki Urząd Transportu podkreśla, że dzięki fotoradarom każdego roku udaje się uratować życie 20 osób i zapobiec poważnym obrażeniom 70 osób. – Pomiary pokazują, że to działa dobrze; użytkownicy dróg decydują się na zmniejszenie prędkości podczas jazdy po drodze z fotoradarami – informują władze.
Chociaż wiele osób nie zostaje ukaranych za przekroczenie prędkości zarejestrowane przez fotoradary, ich obecność na drogach spełnia ważną funkcję prewencyjną, zmniejszając średnią prędkość pojazdów i poprawiając bezpieczeństwo. Z nadchodzącymi zmianami w zakresie nadzoru na żywo, fotoradary mogą stać się jeszcze skuteczniejszym narzędziem w walce z przestępczością drogową.