Transport publiczny w Helsinkach cieszy się dobrą opinią pod względem jakości, ale jego koszty są zauważalnie wyższe niż w wielu innych europejskich stolicach. Jak wypada stolica Finlandii na tle innych miast i jakie rozwiązania mogłaby zaadaptować, by podróżowanie stało się tańsze?
Bilet jednorazowy: W Helsinkach drożej niż w Paryżu czy Madrycie
Podstawowy bilet jednorazowy (strefa AB) w Helsinkach kosztuje 3,20 euro. Co ciekawe, jeśli zapłacisz zbliżeniowo przy wejściu do pojazdu (opcja wprowadzona w tym roku), ten sam bilet kosztuje 3,40 euro.
To znacznie więcej niż w wielu innych metropoliach:
- Londyn: Bilet na autobus/tramwaj kosztuje 1,75 funta (ok. 2 euro). Metro jest droższe.
- Paryż: Bilet na autobus/tramwaj to 2 euro, a na metro/pociąg podmiejski 2,50 euro.
- Madryt: Cena zależy od dystansu – od 1,50 euro (do 6 przystanków) do maksymalnie 2 euro za dłuższe trasy.
- Amsterdam: Obowiązuje opłata podstawowa 1,12 euro plus 20 eurocentów za każdy przejechany kilometr.
Płatność zbliżeniowa: Wygodna, ale w Helsinkach droższa i bez limitu
Choć płatności zbliżeniowe kartą bankową stają się standardem w transporcie publicznym, w Helsinkach są one droższe niż zakup biletu w inny sposób. Odwrotnie jest np. w Brukseli, gdzie bilet kupiony zbliżeniowo kosztuje 2,30 euro, podczas gdy standardowy to 2,70 euro. Płatność zbliżeniowa w Brukseli jest więc prawie o euro tańsza niż w Helsinkach.
Co więcej, wiele europejskich miast wprowadziło dzienne limity cenowe (price caps) dla płatności zbliżeniowych – po osiągnięciu pewnej kwoty, dalsze podróże tego dnia są darmowe. Helsinki takiego rozwiązania nie mają.
- Bruksela: Limit dzienny wynosi 8,40 euro (osiągany po czwartym przejeździe).
- Londyn: Limit dzienny na podróże autobusami to około 6 euro.
W Helsinkach zamiast limitu istnieje bilet dzienny, który kosztuje 10 euro, co czyni całodzienne podróżowanie droższym niż w Brukseli czy Londynie przy użyciu płatności zbliżeniowych.
Darmowa komunikacja: Czy Helsinki pójdą śladem Tallina lub Luksemburga?
W Europie istnieją również miasta i kraje, które zdecydowały się na wprowadzenie całkowicie bezpłatnego transportu publicznego, co było również przedmiotem dyskusji w Helsinkach. Głównym celem takich rozwiązań jest zachęcenie mieszkańców do rezygnacji z samochodów.
Przykłady:
- Luksemburg: Pierwszy kraj na świecie z darmową komunikacją w całym kraju dla wszystkich (mieszkańców i turystów).
- Tallin (Estonia): Bezpłatny transport dla zarejestrowanych mieszkańców (turyści płacą).
- Belgrad (Serbia): W dużej mierze darmowy transport (z płatnymi wyjątkami, np. dojazd na lotnisko).
- Montpellier (Francja): Wprowadzenie darmowej komunikacji w grudniu 2023 przyniosło wzrost liczby podróży o 25 milionów w pierwszym roku.
- Ryga (Łotwa): Darmowe przejazdy dla określonych grup, np. emerytów.
Porównanie z innymi stolicami pokazuje, że Helsinki mają pole do poprawy w kwestii cen i dostępności transportu publicznego, a europejskie przykłady oferują wachlarz możliwych rozwiązań.
