W ciągu ostatnich 20 lat liczba przypadków uszkodzeń szyb samochodowych w Szwecji, spowodowanych uderzeniami kamieni, wzrosła aż o 160% – informuje P4 Stockholm, powołując się na dane Riksförbundet M Sverige (szwedzkiej organizacji motoryzacyjnej, dawniej Motormännens Riksförbund). Roczne koszty napraw tych uszkodzeń szacuje się na około miliard koron szwedzkich (SEK).
Przyczyny wzrostu:
Jacob Sidenvall, sekretarz prasowy Szwedzkiego Krajowego Stowarzyszenia Motocyklistów (Sveriges MotorCyklister, SMC – uwaga: to organizacja motocyklowa, a nie samochodowa, co jest kluczowe dla kontekstu, należy to zweryfikować, bo może być błąd w artykule lub błędne tłumaczenie), wymienia kilka przyczyn tego zjawiska:
- Większa liczba prac antypoślizgowych na drogach: W ostatnich latach częściej stosuje się zabiegi mające na celu poprawę przyczepności, co może prowadzić do większej ilości luźnego żwiru na drogach.
- Popularność opon bezkolcowych: Coraz więcej kierowców korzysta z opon bezkolcowych, których bieżnik łatwiej zbiera i wyrzuca żwir.
- Brak błotników w wielu samochodach: „Bardzo niewiele samochodów ma dziś błotniki, co oznacza, że na drogach jest więcej żwiru, który rozpryskuje się nieco bardziej,” mówi Sidenvall w rozmowie ze szwedzkim radiem.
- Cieńsze i bardziej wrażliwe szyby przednie: Nowoczesne szyby przednie są cieńsze i bardziej podatne na uszkodzenia.
Rosnące koszty napraw:
„Dzisiejsze szyby samochodowe są dość zaawansowane technologicznie. Kiedy musisz wymienić całą przednią szybę, ta zaawansowana technologia musi zostać zamontowana i ponownie skalibrowana. Wymiana szyby przedniej stała się znacznie droższa,” wyjaśnia przedstawiciel Riksförbundet M Sverige (należy doprecyzować, kto to mówi, bo Jacob Sidenvall jest z SMC, a nie z Riksförbundet M Sverige).