Sensacyjna wiadomość wstrząsa szwedzkim rynkiem mediów. Częściowo państwowy gigant telekomunikacyjny, Telia, sprzedaje swoją działalność telewizyjną i medialną firmie Schibsted Media. Transakcja obejmuje popularną stację TV4 oraz MTV w Szwecji i Finlandii.
Decyzja Telii wywołała lawinę komentarzy i spekulacji na temat przyszłości rynku telewizyjnego w Szwecji. Kwota transakcji sprzedaży to astronomiczne 6,55 mld SEK.
- „To działanie w pełni zgodne z naszą strategią upraszczania struktury Telii” – tłumaczy CEO Telii, Patrik Hofbauer, podkreślając strategiczny charakter sprzedaży.
Od dłuższego czasu spekulowano, że Telia pozbędzie się nierentownej części telewizyjnej. Firma kupiła TV4 od Bonnier w 2019 roku za 9,7 mld SEK. Teraz, w związku ze sprzedażą, operator telekomunikacyjny dokonuje odpisu wartości części telewizyjnej i medialnej o 2 mld SEK. Rok temu dokonano już odpisów na kwotę 900 mln SEK. Czy inwestycja w TV4 okazała się fiaskiem?
TV4 znowu rentowne. Zwrot akcji przed sprzedażą
Mimo finansowych odpisów, prezes Telii Patrik Hofbauer przekonuje, że posiadanie TV4 przyniosło firmie korzyści.
- „Ale i tak było to dla nas ważne” – mówi Hofbauer, wskazując, że posiadanie TV4 przez Telię przekładało się na wzrost zadowolenia klientów operatora telekomunikacyjnego.
Hofbauer podkreśla, że umowa ze Schibsted nadal będzie gwarantować klientom Telii dostęp do treści TV4.
Co więcej, Hofbauer z dumą zauważa, że TV4 odzyskało rentowność. Zwrot w kierunku zysku osiągnięto poprzez cięcie kosztów i skoncentrowanie się na większych przychodach ze streamingu. Według Hofbauera, kluczowe było znalezienie odpowiedniego nabywcy, „który chce rozwijać TV4”, a tą firmą jest norweski Schibsted.
Dyrektor generalna Schibsted, Siv Juvik Tveitnes, potwierdza, że TV4 jest obecnie firmą w dobrej kondycji. Zapewnia, że cięcie kosztów nie jest teraz priorytetem.
- „Widzimy bardzo dobry plan, który obecnie realizują. Będziemy go nadal wspierać” – mówi Juvik Tveitnes w rozmowie z TT.
Schibsted – medialny gigant przejmuje TV4. Co to oznacza dla rynku mediów?
Schibsted jest potężnym graczem na rynku medialnym. Firma jest właścicielem takich tytułów prasowych jak Svenska Dagbladet i Aftonbladet w Szwecji. W Norwegii Schibsted posiada jeszcze szersze portfolio gazet.
Zanim jednak umowa zostanie sfinalizowana, musi zostać zatwierdzona przez szereg organów regulacyjnych w Szwecji, Norwegii i UE.
- „Nic nie wskazuje na to, że nie zostanie ona zatwierdzona, ale zajmie to trochę czasu. Powinna zostać sfinalizowana w trzecim kwartale tego roku” – prognozuje Siv Juvik Tveitnes.
Przejęcie TV4 przez Schibsted może znacząco przemodelować rynek mediów w Szwecji. Czy powstanie nowy medialny gigant? Jak to wpłynie na konkurencję i różnorodność treści dla widzów? Czas pokże, jakie będą dalsze kroki Schibsted i jak wykorzystają potencjał TV4 w swoim medialnym imperium.
- „Z biegiem czasu wierzymy, że istnieją wartościowe partnerstwa dla TV4 i dla naszego istniejącego portfolio. Po zatwierdzeniu transakcji będziemy prowadzić rozmowy, aby zobaczyć, jak wszyscy mogą współpracować” – zapowiada Siv Juvik Tveitnes, sygnalizując plany integracji TV4 z innymi mediami Schibsted.