Z dwukrotnie większą liczbą obywateli, większa i tańsza Szwecja powinna mieć znacznie więcej turystów, ale w ostatnich miesiącach Dania wyprzedziła Szwecję pod względem liczby podróżnych i noclegów.
Szwedzka turystyka generuje łączny obrót w wysokości prawie 300 miliardów koron, z czego turystyka krajowa stanowi znaczną część. Zagraniczne noclegi i turystyka odpowiadają za około 60 miliardów koron szwedzkich.
Duże zainteresowanie Szwecją
Szwecja przyciąga turystów dzięki swoim unikalnym atrakcjom, takim jak góry, Norrland, Österlen, Świat Astrid Lindgren, Liseberg oraz unikalne archipelagi Göteborga i Sztokholmu. Dziwne zwierzęta, takie jak łosie i renifery, również wzbudzają międzynarodowe zainteresowanie. W kampaniach Visit Sweden, aż 67 milionów turystów wyraziło zainteresowanie podróżą do Szwecji. Jednak większość z nich wybiera inne destynacje, lądując na lotnisku Kastrup w Kopenhadze lub podróżując pociągiem bezpośrednio do centrum tego miasta. Kopenhaskie Ogrody Tivoli, symbolizujące bliskość Danii do wszystkiego, są oddalone zaledwie o rzut kamieniem od peronu – po drugiej stronie ulicy Bernstorffsgade.
Dlaczego Dania?
- „Położenie Danii nam sprzyja. Najważniejsze są Niemcy z 85 milionami mieszkańców. Każdego dnia na dworcu głównym w Kopenhadze wysiada 2 000 Niemców. Świadomie budujemy nasze kampanie i jasno określamy nasze grupy docelowe, więc w latach po koronawirusie odnotowaliśmy największy wzrost liczby turystów w UE, znacznie większy niż Szwecja,” mówi Mads Schreiner, dyrektor marketingu w Visit Denmark.
Susanne Andersson, dyrektor generalny Visit Sweden, uważa, że od duńskich priorytetów i sposobu pracy można się wiele nauczyć.
- „Dania ma wyraźniejszą politykę przemysłową skoncentrowaną na turystyce. Budżet Visit Denmark jest prawie 150 procent większy niż Visit Sweden. Udaje nam się prowadzić dobre kampanie w okresie styczeń-marzec, kiedy większość ludzi zaczyna planować wakacje, ale nie mamy środków na kontynuowanie kampanii po dokonaniu zakupów wakacyjnych. Zostaliśmy zmuszeni do cięć. W zeszłym roku zaprzestaliśmy działań marketingowych w Indiach.”
Wyzwania dla Szwecji
Powszechną miarą znaczenia turystyki jest to, że globalna turystyka stanowi średnio dziesięć procent PKB w UE, podczas gdy w Szwecji wskaźnik ten wynosi 2,7%.
- „Nie możemy konkurować z położeniem Danii blisko kontynentu, ale możemy mieć lepszą komunikację. Szwecja ma duże odległości. Arlanda nie odnotowała takiego ożywienia w ruchu lotniczym, jak Kastrup. Brakuje również ruchu kolejowego. Musimy chyba zadać sobie pytanie, jak tego chcemy. W ciągu roku średnio cztery na dziesięć pokoi hotelowych w Szwecji jest pustych. Turystyka jest źródłem dochodu, które ma wszelkie możliwości rozwoju,” mówi Susanne Andersson.
Prognozy na przyszłość
W znanych miejscach, takich jak Liseberg i Astrid Lindgren’s World, rok 2024 zapowiada się pomyślnie. Jednak do rekordowego roku 2019 pozostało jeszcze trochę czasu.
- „W 2019 roku mieliśmy 537 000 gości, ale w tym roku będzie to dobry sezon. Dla nas turystyka norweska, duńska i niemiecka ma kluczowe znaczenie i rośnie z każdym rokiem. W tym roku spodziewamy się osiągnąć łącznie 500 000 gości. Duńczycy otrzymują w Szwecji wiele za swoją walutę. Myślę też, że przyjeżdża tu coraz więcej Norwegów,” mówi Joacim Johansson, dyrektor generalny Astrid Lindgren’s World.
- „Dania ma większy obszar przyciągania. Korzystają także z większej współpracy w ramach destynacji. Może to obejmować na przykład wycieczki obejmujące zarówno Lego, jak i parki wodne. W Szwecji wstrzymaliśmy duże projekty parków wodnych, ostatnio planowany park wodny, który miał powstać w pobliżu jeziora Vättern,” dodaje Johansson.
Plany Liseberg
Liseberg miał dumne plany połączenia swojego parku rozrywki, który odwiedza około 1,6 miliona osób rocznie, z główną atrakcją parku wodnego Oceana. Jednak budowa Oceany została wstrzymana przez poważny pożar w kwietniu tego roku. Od tego czasu Liseberg zdecydował się wznowić budowę obiektu.
- „Oceana miała być naszą najważniejszą nową atrakcją, oferującą naszym ważnym duńskim i norweskim gościom coś więcej niż tylko park rozrywki. Jednak jesienią rozpoczniemy współpracę z Ullared i w ten sposób wspólnie podniesiemy poprzeczkę,” mówi Andreas Andersen, dyrektor generalny Liseberg, który wcześniej był dyrektorem generalnym Tivoli w Danii.
- „Dania jest dobra w oferowaniu turystom pakietów atrakcji. Legoland jest największy w północnej Europie, ale to, co było najważniejsze dla jego rozwoju, to atrakcyjność Kopenhagi,” podsumowuje Andersen.
- Wyższa kaucja za puszki i butelki w Szwecji od 2025 roku
- Wrażliwe dane z aplikacji trafiły do amerykańskiej firmy zajmującej się handlem danymi
- Szwecja: Propozycje zmian w konstytucji dotyczące prawa do aborcji i możliwości odebrania obywatelstwa
- Politycy o odśnieżaniu Sztokholmu „„Nie możemy być wszędzędzie”
- Szwecja może przejąć centrum NATO od Norwegii