Home WiadomościNorwegia Czerwona linia na środku drogi: Nowe oznakowanie ma poprawić bezpieczeństwo

Czerwona linia na środku drogi: Nowe oznakowanie ma poprawić bezpieczeństwo

Nowe oznakowanie dróg w Europie: czerwona linia środkowa testowana w Hiszpanii ma poprawić bezpieczeństwo i zmniejszyć liczbę wypadków. Sprawdź szczegóły i inne testowane rozwiązania.

Kierowcy w Europie mogą wkrótce spotkać się z nowym oznakowaniem dróg – czerwoną linią środkową. Inicjatywa ta ma na celu poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby wypadków.

Rosnąca liczba ofiar wypadków drogowych

W ciągu ostatnich pięciu lat w Norwegii średnio 581 osób rocznie odniosło poważne obrażenia, a 101 zginęło w wypadkach drogowych. Dane za 2023 rok wykazały wzrost liczby ofiar śmiertelnych do 118, szczególnie wśród młodych dorosłych w wieku 25-44 lat.

„Wzrost liczby ofiar śmiertelnych w ciągu ostatnich dwóch lat jest niepokojący i pokazuje, że wciąż mamy wiele do zrobienia, aby osiągnąć cele naszej wizji zero. W 2024 roku musimy zintensyfikować działania na rzecz bezpieczeństwa drogowego” – powiedział norweski minister transportu i komunikacji Jon-Ivar Nygård.

Nowe podejście do bezpieczeństwa drogowego

Bezpieczeństwo na drogach jest głównym powodem wprowadzania nowych rozwiązań, takich jak czerwone pasy na jezdni. Oprócz tradycyjnych metod, takich jak ograniczenia prędkości, kontrole i kary, oznakowanie dróg również odgrywa ważną rolę w poprawie bezpieczeństwa.

Testy w Hiszpanii

W Hiszpanii testowane jest innowacyjne rozwiązanie – czerwona linia środkowa. Na czterokilometrowym odcinku autostrady A-355 w Andaluzji, w kierunku Malagi, czerwony pas oddziela pasy ruchu, na których obowiązuje zakaz wyprzedzania. Informacje te podają francuskie media, m.in. Internaute.

Cel: Zwiększenie uwagi kierowców

Jaskrawy kolor czerwony ma na celu zwrócenie uwagi kierowców i przypomnienie im o niebezpieczeństwie związanym z wyprzedzaniem w miejscach o ograniczonej widoczności. W Hiszpanii naruszenie zakazu wyprzedzania grozi wysokimi mandatami, a nawet utratą prawa jazdy.

Testy w Hiszpanii są uważnie obserwowane przez specjalistów ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Europie. Jeśli okażą się skuteczne, czerwone linie środkowe mogą zostać wprowadzone na szerszą skalę w Hiszpanii i innych krajach.

Inne testowane rozwiązania

Wcześniej w niektórych krajach testowano tzw. „smocze zęby” – poprzeczne linie na jezdni, które optycznie zwężają drogę, zmuszając kierowców do zwolnienia.

Przeczytaj również