SkandynawiainfoSkandynawiainfoSkandynawiainfo
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
      • Imigracja w Szwecji
      • Przestępczość
      • Praca w Szwecji
      • Nieruchomości w Szwecji
      • Podatki w Szwecji
      • Emerytura w Szwecji
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Reading: Czekolada, kawa i lody coraz mniejsze, ale wciąż w tej samej cenie. Nowy raport o „kurczeniu się” produktów w Szwecji
Udostępnij
Notification Show More
Font ResizerAa
SkandynawiainfoSkandynawiainfo
Font ResizerAa
  • Strona główna
  • Wiadomości
  • O nas
Szukaj
  • Strona główna
  • Wiadomości
    • Szwecja
    • Dania
    • Finlandia
    • Norwegia
    • Polska
    • Świat
    • Wojna na Ukrainie
  • O nas
    • Kontakt
    • Zasady wykorzystywania treści
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
Have an existing account? Sign In
Obserwuj nas
  • Advertise
© 2025 Skandynawiainfo.pl Zdjęcia dostarcza Depositphotos
Skandynawiainfo > Blog > Wiadomości > Szwecja > Czekolada, kawa i lody coraz mniejsze, ale wciąż w tej samej cenie. Nowy raport o „kurczeniu się” produktów w Szwecji
SzwecjaWiadomości

Czekolada, kawa i lody coraz mniejsze, ale wciąż w tej samej cenie. Nowy raport o „kurczeniu się” produktów w Szwecji

Nowy raport potwierdza zjawisko kurczenia się produktów w Szwecji. Klienci płacą tyle samo, choć w opakowaniu jest mniej.

2025/04/22
4 tygodnie temu
Udostępnij

Masz wrażenie, że opakowania są coraz mniejsze, a ceny te same? To nie złudzenie. Zjawisko tzw. kurczenia się produktów rzeczywiście występuje w Szwecji – wynika z nowego raportu przygotowanego na zlecenie Szwedzkiego Urzędu Ochrony Konkurencji. Choć nie jest to jeszcze zjawisko masowe, budzi coraz większe emocje wśród konsumentów.

Nagłówki
Czym jest „kurczenie się” produktów?Kiedy to wykryjesz, reakcja bywa ostraFirmy się bronią, ale konsumenci nie są przekonaniGdzie kurczenie się jest najbardziej widoczne?Jeszcze większy problem: spadek jakościCo można z tym zrobić?

Czym jest „kurczenie się” produktów?

Kurczenie się (ang. shrinkflation) oznacza zmniejszanie ilości produktu w opakowaniu bez obniżenia ceny. W efekcie cena za jednostkę rośnie, choć opakowanie i cena na półce mogą pozostać takie same.

To zjawisko weszło na listę nowych słów w 2020 roku, a stało się bardziej zauważalne wraz z rosnącą inflacją w ostatnich latach.


Kiedy to wykryjesz, reakcja bywa ostra

Według autora raportu, Fredrika Langego ze Sztokholmskiej Szkoły Ekonomii, problem polega na tym, że większość konsumentów nie zauważa zmian od razu:

- Reklama-

– Gdy jednak to zauważą, często wywołuje to silne negatywne reakcje – podkreśla Lange w rozmowie z Expressen.


Firmy się bronią, ale konsumenci nie są przekonani

Producenci tłumaczą zmiany:

  • rosnącymi kosztami surowców i energii,
  • inflacją,
  • zmieniającymi się nawykami konsumenckimi (np. mniejsze porcje = mniej odpadów).

Jednak wielu konsumentów woli jasną podwyżkę ceny niż ukrytą redukcję ilości, którą trudniej dostrzec.


Gdzie kurczenie się jest najbardziej widoczne?

Raport podaje kilka konkretnych przykładów:

  • ☕ Kawa: wiele marek zmniejszyło opakowania z 500 g do 450 g,
  • 🍦 Lody: marka Magnum zmniejszyła rozmiar porcji,
  • 🍫 Czekolada: Marabou i Fazer wprowadziły mniejsze tabliczki,
  • 🧈 Masło: Arla zmieniła gramaturę Bregott, co wpłynęło na cenę za kilogram.

Jeszcze większy problem: spadek jakości

Sprzedawcy detaliczni wskazują na inny, mniej widoczny trend – tzw. „tanią inflację”. Chodzi o sytuacje, w których zmniejsza się jakość produktów, np. przez zamianę droższych składników na tańsze odpowiedniki.

To jeszcze trudniejsze do wykrycia i bardziej podważa zaufanie konsumentów.

- Reklama-

Co można z tym zrobić?

Lange apeluje o:

  • lepsze oznaczanie cen jednostkowych (np. za kg/l),
  • większą transparentność producentów w kwestii zmian w opakowaniach i składach,
  • monitorowanie zjawiska przez organy ochrony konsumentów.

– Reklama –

Tagi:cenyinflacjajakość produktówkonsumenciopakowaniashrinkflationszwecjaUrząd Ochrony Konkurencji
Poprzedni artykuł Ślimak parkowy rozprzestrzenia się w Szwecji. Eksperci ostrzegają przed ryzykiem inwazji
Następny artykuł Co trzeci młody dorosły w Finlandii zagrożony ubóstwem. Gorzej tylko w Danii

Może Ciebie zainteresuje

Szwecja zakazuje usług seksualnych na odległość. Nowa ustawa od 1 lipca

2 dni temu

Ceny kawy w Szwecji eksplodowały na wiosnę. Czy teraz nadchodzi obniżka?

3 dni temu

Nowa ustawa o pomocy społecznej od 1 lipca. Pierwsza taka zmiana od 40 lat

3 dni temu

Jak głosowala Polonia w Skandynawii? Wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich 2025

4 dni temu
©All Rights Reserved.
Witaj z powrotem!

Zaloguj się na swoje konto

Nazwa użytkownika lub adres e-mail
Hasło

Nie pamiętasz hasła?