Szwedzka Narodowa Agencja Edukacji (Skolverket) odwołała cyfrowe testy krajowe zaplanowane na wiosnę 2025 roku. Powodem są poważne błędy w systemie, w tym wyciek danych osobowych uczniów.
W piątek (dzień tygodnia został skorygowany w oryginalnym tekście) Skolverket poinformował o incydencie, w wyniku którego dane osobowe uczniów stały się dostępne dla nauczycieli, którzy nie powinni mieć do nich dostępu. Zdarzenie zostało zgłoszone do Szwedzkiego Urzędu Ochrony Prywatności (IMY – Integritetsskyddsmyndigheten).
„Dane osobowe uczniów mają szczególną wartość ochronną i musimy być absolutnie pewni, że możemy przeprowadzać ważne testy krajowe w bezpieczny sposób i z zachowaniem wysokiej jakości. Obecnie nie widzę takiej możliwości, dlatego podjąłem decyzję o zamknięciu usługi testowej wiosną 2025 r.,” mówi Joakim Malmström, dyrektor generalny Skolverket, w komunikacie prasowym.
Testy w formie papierowej lub na platformach szkół
Zamiast testów cyfrowych, uczniowie będą zdawać egzaminy zastępcze w formie papierowej lub na własnych platformach cyfrowych szkół.
Skolverket, wspólnie z dostawcą systemu, bada przyczyny awarii i wycieku danych. Na pytanie, czy mogło dojść do cyberataku, szefowa wydziału Anna Westerholm odpowiada: „Nie wiemy. Musimy nad tym zapanować i zamknąć sprawę, nie znając wszystkich odpowiedzi.”
Osiem lat pracy i 697 mln koron na cyfryzację
Prace nad cyfryzacją testów krajowych trwają od 2017 roku, a dotychczasowy koszt projektu wyniósł 697 milionów koron szwedzkich.
Kilka dni przed ujawnieniem wycieku danych, Skolverket anulował część cyfrowych testów z języka szwedzkiego z powodu niewystarczającej funkcji sprawdzania pisowni i gramatyki. Minister edukacji Lotta Edholm (Liberałowie – L) wezwała dyrektora generalnego Skolverket do złożenia wyjaśnień. Ujawnione w piątek informacje o wycieku danych Edholm określiła jako „bardzo poważne”. „Teraz jest oczywiście jeszcze bardziej pilne, aby usłyszeć, jak planują działać w przyszłości i nie wykluczam niczego w tej chwili,” skomentowała Edholm za pośrednictwem swojego rzecznika prasowego w e-mailu do TT.
Przyszłość cyfryzacji testów i systemu oceniania pod znakiem zapytania
Problemy z systemem cyfrowym stawiają pod znakiem zapytania harmonogram wprowadzenia scentralizowanego oceniania (planowanego na 2026 rok) i nowego systemu oceniania, które są uzależnione od sprawnego funkcjonowania cyfrowych testów krajowych. „Istnieje wiele elementów, które muszą do siebie pasować. Na przykład, aby scentralizowane ocenianie zadziałało i rozpoczęło się w 2026 r., testy cyfrowe muszą przebiegać pomyślnie. Nowy system oceniania opiera się całkowicie na dobrze działających testach cyfrowych. Obecnie jednak trzymamy się harmonogramu,” mówi Anna Westerholm.