W najnowszych danych opublikowanych przez Szwedzką Narodową Agencję Edukacji odsetek uczniów dziewiątej klasy, którzy nie spełniają wymagań do kontynuacji nauki w szkołach średnich II stopnia, osiągnął alarmujący poziom. 16,3 procent uczniów, co stanowi prawie 20 000 osób, nie spełniło kryteriów dotyczących ocen. Największym wyzwaniem okazała się matematyka, z której odsetek uczniów niezdających egzaminu wzrósł w stosunku do ubiegłego roku.
Spadek kwalifikacji do szkoły średniej
Zgodnie z danymi statystycznymi, odsetek uczniów kwalifikujących się do krajowych programów szkół średnich II stopnia spadł do 83,7 procent w 2023 roku, w porównaniu do 85,2 procent rok wcześniej. Jak wskazuje Anna Castberg, dyrektor departamentu w Szwedzkiej Narodowej Agencji Edukacji, jest to znaczący spadek, który wzbudza niepokój.
- „To poważny sygnał, że mniej uczniów spełnia wymagania do kontynuowania nauki. Wiemy, że brak kwalifikacji do szkoły średniej wiąże się z ryzykiem późniejszego bezrobocia i wykluczenia społecznego” – podkreśla Castberg.
Problemy z matematyką
Najwięcej trudności uczniowie mają z matematyką. W bieżącym roku aż 12,8 procent dziewiątoklasistów opuściło szkołę bez pozytywnej oceny z tego przedmiotu, co oznacza wzrost o 1,9 punktu procentowego w porównaniu do ubiegłego roku. W praktyce oznacza to, że ponad 15 600 uczniów nie zdało egzaminu z matematyki.
- „Musimy skupić się na poprawie nauczania matematyki w Szwecji. Kluczowe jest, aby uczniowie otrzymywali wsparcie na wczesnym etapie edukacji” – zaznaczyła Castberg.
Związek z pochodzeniem rodzinnym
Statystyki wskazują również na duże różnice w wynikach szkolnych w zależności od wykształcenia rodziców. 91 procent uczniów z wysoko wykształconymi rodzicami kwalifikuje się do szkół średnich II stopnia, podczas gdy tylko 73 procent uczniów, których rodzice posiadają co najwyżej średnie wykształcenie, spełnia te wymagania. To największa różnica między tymi grupami od dekady.
Dziewczęta wciąż lepsze od chłopców, ale różnica się zmniejsza
Choć różnica między dziewczętami a chłopcami pod względem kwalifikacji do szkół średnich zmniejszyła się, dziewczęta wciąż radzą sobie lepiej. Jednak w szkołach miejskich odsetek uczniów, którzy nie spełniają wymagań, wzrósł bardziej niż w szkołach niezależnych.
Kwalifikacje do szkół średnich – co jest wymagane?
Aby uczniowie mogli zakwalifikować się do krajowych programów szkół średnich II stopnia, muszą uzyskać pozytywną ocenę (A-E) z przedmiotów takich jak język angielski, matematyka oraz język szwedzki (lub szwedzki jako drugi język), a także z co najmniej pięciu innych przedmiotów. W przypadku programów zawodowych wymaga się zaliczenia co najmniej ośmiu przedmiotów, natomiast do programów przygotowawczych na uniwersytet konieczne jest zaliczenie minimum dwunastu przedmiotów.
Uczniowie, którzy nie spełniają wymagań wstępnych, otrzymują miejsce w programach wprowadzających, które mają na celu pomoc w nadrobieniu braków.
- Donald Trump chwali szwedzki system szkolnictwa
- Finlandia: Sześcioletni chłopiec zginął w wypadku na placu budowy
- Strzelanina w centrum handlowym w Szwecji: Jeden mężczyzna postrzelony, jedna osoba aresztowana
- Kierowca ze Sztokholmu może zapłacić grzywnę w wysokości 27 000 koron za niezawiadomienie o kolizji z jeleniem
- Wzrost czynszów w Szwecji: wynajem mieszkań staje się coraz droższy