Nowy, silny trend zakupowy zyskuje popularność wśród Szwedów i ma znaczący wpływ na świąteczne zwyczaje konsumenckie. Według raportu świątecznego Szwedzkiej Federacji Handlu 2024, aż 25% Szwedów deklaruje, że w tym roku zdecyduje się na zakup używanych prezentów świątecznych.
Zakupy z drugiej ręki rosnącym trendem
Zakupy z drugiej ręki od dawna były popularne, ale w ostatnich latach zainteresowanie nimi wzrosło. Konsumenci dostrzegają wiele zalet takiego podejścia – produkty używane są tańsze, bardziej ekologiczne i pozwalają znaleźć unikalne przedmioty.
- „Mimo rosnącej popularności zakupów za pośrednictwem platform z krajów trzecich, coraz więcej osób wybiera bardziej zrównoważone opcje zakupów” – podkreśla Maria Mikkonen, główna ekonomistka Szwedzkiej Federacji Handlu.
Podział demograficzny
Zakupy z drugiej ręki są szczególnie popularne w młodszych grupach wiekowych. Raport wskazuje także, że więcej kobiet (27%) niż mężczyzn (22%) deklaruje, że w tym roku kupi używane prezenty świąteczne.
Środowisko i ekonomia na pierwszym miejscu
Według badań szwedzkiego instytutu IVL, głównymi motywacjami stojącymi za zakupami z drugiej ręki są względy środowiskowe oraz ekonomiczne. Konsumenci wskazują także na możliwość znalezienia markowych, modnych ubrań oraz unikalnych przedmiotów jako dodatkowe zalety.
- „To pozytywne, że środowisko jest tak wysoko oceniane wśród osób wybierających zakupy z drugiej ręki” – zauważa Annelise de Jong, badaczka konsumpcji w IVL.
- „Wielu respondentów chciałoby kupować więcej używanych produktów, ale na przeszkodzie stoją takie czynniki, jak cena, dostępność i podaż”.
Apel do rządu o wsparcie trendu
Szwedzka Federacja Handlu zwraca uwagę, że zainteresowanie zakupami z drugiej ręki mogłoby być jeszcze większe, gdyby rząd wprowadził zmiany w systemie podatkowym.
- „Uważamy, że więcej osób kupiłoby prezenty z drugiej ręki, gdyby podatek VAT na towary używane został obniżony” – mówi Maria Mikkonen.
Obniżenie VAT mogłoby przyczynić się do większej dostępności używanych produktów i wspierać zrównoważoną konsumpcję wśród Szwedów.