Home WiadomościSzwecja Ceny żywności w Szwecji rosną – które sieci oferują najniższe ceny?

Ceny żywności w Szwecji rosną – które sieci oferują najniższe ceny?

Ceny żywności w Szwecji wzrosły o 25% od 2022 roku. Dowiedz się, jak różne sieci spożywcze radzą sobie z inflacją i które oferują najniższe ceny.

Ceny żywności w Szwecji nadal rosną. W ciągu ostatnich trzech lat wzrost ten był bardzo zauważalny, choć w 2024 r. zwolnił. W sumie ceny żywności wzrosły aż o 25 procent od stycznia 2022 r., donosi SVT Nyheter, powołując się na nowe dane z niezależnej strony internetowej Matpriskollen.

Kolejna sieć została wyróżniona. Kiedy ta sama organizacja dokonała przeglądu różnych sieci spożywczych w październiku ubiegłego roku, stwierdziła, że ceny w Willys są najniższe. Jednak dla „zwykłej” rodziny składającej się z dwóch dorosłych osób mieszkających razem i dwójki małych dzieci najdroższą siecią w większości regionów była nowa sieć City Gross, niedawno przejęta przez Axfood.

Gdzie najtaniej w Szwecji? Willys, Lidl czy Ica Maxi?

W nowym raporcie wyróżniono natomiast sieć Coop, której ceny są często wyższe od cen konkurentów. Z drugiej strony różnice między sieciami dyskontowymi, takimi jak Willys, Lidl i Ica Maxi, są niewielkie, zaledwie cztery procent, jeśli chodzi o porównywalne towary.

Tymczasem wzrosty cen towarów takich jak czekolada i kawa również zostały potwierdzone po raz kolejny, przy czym te pierwsze wzrosną średnio o 17 procent w 2024 roku. Głównym powodem jest to, że globalne ceny kakao wzrosły o 172%, między innymi z powodu suszy w Afryce Zachodniej i innych przyczyn związanych z pogodą.

Oliwa z oliwek, która została niedawno opisana jako towar, którego cena może gwałtownie spaść w wyniku lepszych zbiorów, jest również wyróżniana jako jeden z towarów, których cena wzrosła najbardziej w czasie.

„Perspektywy na nadchodzące miesiące są pozytywne. Oczekuje się, że rynek zacznie się stabilizować, a ceny będą stopniowo rosnąć wraz z postępem nowych zbiorów i wzrostem podaży” – powiedział w listopadzie CNBC dyrektor sprzedaży Deoleo Miguel Ángel Guzmán.

Kryzys dla Coop

W ostatnich latach Coop przeżywał kryzys. Tuż przed świętami Bożego Narodzenia odnotowano kolejne załamanie. W ciągu jednego roku małe i średnie sklepy Coop straciły 200 000 klientów. Według danych Dagligvarunytt w ciągu dwóch lat odeszło 400 000 klientów.

„Baza klientów supermarketów Coop gwałtownie spada. Sieć musi powstrzymać krwotok” – powiedział Fredrik Bendz, analityk z firmy badawczej Yougov.

Przeczytaj również