Sprzedaż kamperów w Szwecji gwałtownie rośnie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku zarejestrowano 2069 nowych pojazdów tego typu – to aż 58-procentowy wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 r. Głównym czynnikiem tego boomu jest zniesienie podwyższonego podatku od kamperów.
Kamper znów w modzie
Zainteresowanie szwedzkich rodzin podróżowaniem po kraju własnym kamperem znów osiąga szczyty. Zjawisko zauważalne jest nie tylko na drogach, ale również u producentów i sprzedawców.
– To dla nas fantastyczna wiadomość w dłuższej perspektywie – mówi Alf Ekström, prezes producenta kamperów Kabe, w rozmowie z Dagens Industri.
Według firmy analitycznej Vroom, rok 2025 może być najlepszym rokiem dla branży od siedmiu lat.
Zniesienie podatku napędza sprzedaż
Za nagły wzrost odpowiada zmiana systemu bonus–malus, która weszła w życie 1 lutego. Zniknęła podwyższona opłata podatkowa nałożona wcześniej na kampery, co dla wielu klientów oznacza oszczędność rzędu kilku tysięcy koron rocznie.
– W połączeniu ze stabilniejszymi stopami procentowymi i niegasnącym zainteresowaniem podróżami po Szwecji, coraz więcej rodzin decyduje się na zakup kampera – komentuje Johan Hildor z firmy Vroom.
Korzyści dla całej branży turystycznej
Boom na kampery to nie tylko wzrost sprzedaży pojazdów. Rosną także zyski serwisów, sklepów z akcesoriami i kempingów. Większość kamperów pozostaje w kraju, co wspiera rozwój krajowej turystyki.
– Mamy dziś większy wybór kamperów na rynku niż kiedykolwiek wcześniej. To wpływa pozytywnie na rynek wtórny i usługi posprzedażowe – dodaje Hildor.
