Bojkot amerykańskich produktów w Szwecji – Cuba Cola rośnie w siłę

Szwedzi bojkotują amerykańskie produkty, a lokalne marki jak Cuba Cola zyskują na popularności. Zobacz, jak zmieniają się preferencje konsumenckie w Szwecji.

Szwedzi rezygnują z amerykańskich towarów

Bojkot amerykańskich produktów w Szwecji staje się coraz bardziej widoczny. Zagrożenie nowymi cłami ze strony prezydenta Donalda Trumpa powoduje niepokój wśród szwedzkich firm eksportowych, a konsumenci coraz częściej odwracają się od amerykańskich marek.

Według danych Business Sweden indeks eksportu do USA spadł z 56,5 w pierwszym kwartale do 26,3 w drugim – to najniższy wynik od 2007 roku.

- Reklama -

– Głównym problemem nie są same cła, ale ogólna niepewność gospodarcza – tłumaczy dla Dagens Nyheter Lena Sellgren, główna ekonomistka Business Sweden.


Spadek sprzedaży amerykańskich napojów

Szwedzki monopol alkoholowy Systembolaget odnotował w krótkim czasie spadek sprzedaży:

  • amerykańskich win o 15%,
  • piwa o 13%,
  • mocniejszych alkoholi o 1,2%.

Co ciekawe, całkowita sprzedaż wina w Szwecji nie spadła – zmieniły się tylko preferencje konsumentów.

- Reklama -

Podobna sytuacja miała miejsce w 1996 roku, kiedy bojkot francuskich win po testach atomowych we Francji spowodował spadek sprzedaży o 25%.


Facebookowe grupy i rosnące zainteresowanie alternatywami

Na Facebooku grupa „Bojkotta varor från USA” zgromadziła już ponad 87 000 członków. Równocześnie dane Google pokazują ogromny wzrost zainteresowania alternatywami dla amerykańskich produktów – wyszukiwania takich opcji wzrosły aż o 360% od początku roku.

- Reklama -

Wśród nowych ulubieńców Szwedów znalazła się Cuba Cola – szwedzka odpowiedź na Coca-Colę. W marcu zanotowano aż 16 000 wyszukiwań związanych z tym napojem, podczas gdy jeszcze niedawno było ich około 4000 miesięcznie.


Co dalej z bojkotem?

Chociaż bojkot nie obejmuje jeszcze wszystkich amerykańskich produktów, jego wpływ na rynek staje się coraz bardziej widoczny – zarówno w sprzedaży alkoholu, jak i w codziennych wyborach konsumenckich.

Dalszy rozwój sytuacji będzie zależał od decyzji politycznych oraz reakcji szwedzkich konsumentów, którzy coraz śmielej sięgają po lokalne lub europejskie alternatywy.

Udostępnij