Jak donosi telewizja SVT starsze małżeństwo z Dalarny z środkowej Szwecji wygrało sprawę przeciwko bankowi po tym, jak zostało oszukane na 1,5 miliona koron.
Para straciła pieniądze, gdy skontaktował się z nimi oszust podający się za rozmówcę z ich banku. Oszust nakłonił parę do podania kodów do aplikacji BankID w celu identyfikacyjnej – i tym samym był w stanie wejść w posiadanie kwoty 1,5 mln koron szwedzkich (~639 tys. zł.).
Pomimo tego, że para została oszukana, bank nie zgodził się na wypłatę odszkodowania. Bank uzasadnił swoją decyzję tym, że para zachowała się „szczególnie nagannie”, ponieważ m.in. nie sprawdziła numeru telefonu, z którego dzwonili oszuści.
Jednak Generalna Rada Reklamacyjna, ARN, nie zgadza się z tym i dała bankowi po łapkach. Uznaje, że para została „wprowadzona w błąd, wierząc, że padła ofiarą próby oszustwa i że ujawnienie było konieczne dla ochrony jej majątku”, i klasyfikuje zachowanie pary jako „rażące zaniedbanie” – co jest o jeden poziom niższe niż roszczenie banku.
ARN decyduje więc, że para powinna otrzymać zwrot pełnej kwoty, z wyjątkiem 12 tys. koron szwedzkich, które są potrącane za „rażące zaniedbanie”.
- Lekarze stażyści w Szwecji na skraju wyczerpania: Co czwarty rozważa odejście z pracy
- Sztokholm rozwiązuje umowę na lotnisko Bromma: Plany nowej dzielnicy
- Rząd Szwecji chce na stałe wprowadzić tajne przechwytywanie danych w walce z przestępczością
- Zimowa ulga w rachunkach za energię elektryczną: Spadek cen nawet o 30%
- Szwecja odkłada powiększenie armii: Cel 12 000 poborowych przesunięty