Premia za samochód elektryczny w Szwecji ma wrócić w nowej, ukierunkowanej formie. Rząd zapowiedział, że nowe wsparcie zacznie obowiązywać 18 marca 2026 roku i ma pomóc gospodarstwom domowym, które najmocniej odczuwają koszty transportu. O inicjatywie poinformowała minister ds. klimatu i środowiska Romina Pourmokhtari w komunikacie rządowym.
W przekazie rządu podkreślono, że wcześniej na auta elektryczne częściej mogli przechodzić mieszkańcy dużych miast o wyższych dochodach. Teraz premię zaprojektowano tak, aby trafiała do osób o niższych dochodach, szczególnie tam, gdzie transport publiczny jest oceniany jako niewystarczający.
Kto ma dostać premię i jakie są warunki
Jak informuje Naturvårdsverket, wsparcie ma być skierowane do osób mieszkających na terenach wiejskich lub w obszarach z ograniczoną dostępnością komunikacji zbiorowej. Warunek dochodowy dotyczy całego gospodarstwa domowego – łączny dochód nie może przekraczać 80 procent średniego dochodu.
Istotny jest też warunek dotyczący obecnego auta. W momencie składania wniosku nie można być właścicielem samochodu elektrycznego ani hybrydy plug-in, ale można mieć auto benzynowe lub diesla, albo nie mieć auta wcale. Premia ma obejmować wyłącznie samochody elektryczne, nie hybrydowe.
Nowe i używane auta, zakup lub leasing
Zgodnie z informacjami Naturvårdsverket, premia ma dotyczyć zarówno nowych, jak i używanych samochodów elektrycznych. Wsparcie ma obejmować zakup oraz leasing, co ma ułatwić skorzystanie z programu także osobom, które nie planują jednorazowego wydatku na auto.
Wprowadzono też limit ceny pojazdu. Auto objęte premią nie będzie mogło kosztować więcej niż 450 000 koron szwedzkich.
Ile wyniesie wsparcie: 1 300 kr miesięcznie i dodatek startowy
Jak podaje Regeringen, premia ma wynosić 1 300 koron miesięcznie przez maksymalnie trzy lata. Łącznie daje to 46 800 koron wypłacanych w miesięcznych ratach.
Dla gospodarstw domowych z dochodem do 50 procent średniego dochodu przewidziano też dodatek startowy w wysokości 18 000 koron, wypłacany przy pierwszej wypłacie. Rząd wskazuje, że dla wniosków składanych po 30 czerwca 2028 roku kwoty mają być niższe.
Moim zdaniem kluczowe będzie jasne określenie, jak w praktyce będzie liczona „dostępność transportu publicznego”, bo od tego zależy, kto realnie skorzysta. Naturvårdsverket zapowiada kryteria oparte m.in. o miejsce zamieszkania i dochód.
Kto będzie prowadził program i od kiedy będzie można złożyć wniosek
Za program ma odpowiadać Naturvårdsverket. Agencja podaje, że wnioski będzie można składać cyfrowo od 18 marca 2026 roku, a szczegóły mają być publikowane na jej stronie.
