Home WiadomościSzwecjaSztokholm Sztokholm odrzuca propozycję instalacji klimatyzacji w wagonach metra

Sztokholm odrzuca propozycję instalacji klimatyzacji w wagonach metra

SL odrzuciło propozycję instalacji klimatyzacji na Zielonej Linii metra w Sztokholmie z powodu wysokich kosztów. Dowiedz się, dlaczego modernizacja wagonów C20 jest tak skomplikowana i jakie są alternatywy.

Propozycja wprowadzenia klimatyzacji w wagonach Zielonej Linii metra w Sztokholmie, zgłoszona przez Szwedzkich Demokratów (SD), spotkała się z negatywną odpowiedzią ze strony SL (Stockholms Länstrafik). Głównym argumentem przeciwko tej inicjatywie są bardzo wysokie koszty modernizacji, które szacuje się na ponad 1 miliard koron szwedzkich.

Problematyczne lato w metrze

W czasie letnich upałów przejazdy zieloną linią metra często stają się niekomfortowe dla podróżnych. W ekstremalnych przypadkach pasażerów zachęca się do zabierania butelek z wodą, aby poradzić sobie z wysokimi temperaturami w wagonach. W przeciwieństwie do zielonej linii, na czerwonej linii kursują nowoczesne pociągi Bombardier C30, wyposażone w klimatyzację. Starsze pociągi Bombardier C20, używane na zielonej linii, takich udogodnień nie posiadają.

Propozycja i odpowiedź SL

Politycy SD, Samuel Stephan i Roland Johansson, wystosowali oficjalne zapytanie do Komisji Transportu o koszty instalacji klimatyzacji w wagonach C20. Ich argumenty opierały się na niezadowoleniu podróżnych oraz obawie przed zniechęceniem pasażerów do korzystania z transportu publicznego w okresie letnim.

W odpowiedzi Komisja Transportu przyznała, że klimatyzacja mogłaby być korzystna w niektórych dniach. Jednak zgodnie z raportem producenta pojazdów Bombardier, instalacja systemów chłodzących w starszych wagonach byłaby technicznie skomplikowana i bardzo kosztowna. Oprócz wysokich kosztów instalacji, na poziomie ponad 1 miliarda koron, należałoby uwzględnić dodatkowe wydatki na eksploatację i konserwację systemów.

Techniczne wyzwania modernizacji

Modernizacja wagonów C20 wymagałaby znacznych modyfikacji ich konstrukcji, w tym:

  • Przebudowy kanałów wentylacyjnych.
  • Zmian w systemie zasilania elektrycznego.
  • Dostosowania całych składów pociągów, aby system klimatyzacji mógł funkcjonować efektywnie.

Dodatkowo Komisja Transportu zaznaczyła, że czas pozostały do zakończenia eksploatacji wagonów C20 nie uzasadnia tak znacznej inwestycji.

Decyzja i jej konsekwencje

Komisja Transportu zdecydowała się odrzucić propozycję, uznając, że koszty modernizacji przewyższają potencjalne korzyści dla pasażerów. Podróżni zielonej linii będą musieli nadal radzić sobie z brakiem klimatyzacji, przynajmniej do czasu wprowadzenia nowych wagonów.

Perspektywy na przyszłość

Decyzja SL wskazuje na konieczność inwestycji w nowoczesne pojazdy, które mogłyby zastąpić starsze modele C20. Wprowadzenie takich rozwiązań mogłoby znacząco poprawić komfort podróży w okresie letnim, bez konieczności kosztownej modernizacji obecnych wagonów.

Przeczytaj również