Szwedzkie media zrobiły duże sumy na reklamach firm zajmujących się hazardem, których działalność nie jest uregulowana w szwedzkim prawie. Stało się tak pomimo dużej aktywności urzędów starających się taką działalność uniemożliwić lub ograniczyć.
Sifo Advertising Measurements oraz Dagens Media opublikowały ostatnio nową analizę wydatków reklamowych branży hazardowej w Szwecji. Łącznie firmy zajmujące się hazardem wydały w 2017 roku na reklamę 5,5 miliardów koron, co jest nowym rekordem, znacząco wyższym od wyniku z roku 2016, który wyniósł 3,8 miliarda koron.
Kindred Group oraz jej flagowa firma Unibet wydały w zeszłym roku najwięcej, czyli 442 miliony koron, o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Sieciowe kasyno LeoVegas zajęło w tej klasyfikacji drugie miejsce wydając 313 milionów koron, w tym przypadku był to wzrost aż o 83 procent w porównaniu z rokiem 2016.
Lennart Käll, prezes państwowego operatora gier liczbowych i zakładów sportowych Svenska Spel, w nie kryjąc irytacji powiedział, że te dane potwierdzają jego od dawno ugruntowane przekonanie, że rynek gier hazardowych w Szwecji ‘przypomina obecnie Dziki Zachód.’
Szwedzka agencja Lotteriinspektionen zajmująca się regulacją tego rynku od lat stara się powstrzymać nieautoryzowane reklamy hazardu. Jej wysiłki znacznie wzrosły po tym jak w październiku zeszłego roku Szwedzki Najwyższy Sąd Administracyjny nakazał lokalnym mediom nie przyjmowanie reklam do nieautoryzowanych firm hazardowych.
W grudniu Lotteriinspektionen publicznie ostrzegła wydawcę darmowej gazety Metro, aby usunął reklamy nieautoryzowanych firm albo narazi się na interwencję ze strony regulatora rynku. Spowodowało to, że wydawca odciął się od Gustaffa Hoffstedta, przewodniczącego Branschföreningen för Onlinespel, czyli związku szwedzkich sieciowych operatorów gier i zakładów.
Hoffstedt oraz Per Hultengård, przewodniczący Szwedzkiego Związku Wydawców Publicznych, napisali wspólnie, że działania Lotteriinspektionen wobec gazety Metro stanowią ‘zagrożenie dla demokracji,’ gdyż to właśnie pieniądze od reklamodawców pozwalają na ‘działanie niezależnego dziennikarstwa,’ które służy ogółowi obywateli.
W odpowiedzi prezes Lotteriinspektionen Per Håkansson oraz dyrektor Camilla Rosenberg bronili zakazu reklamowania mówiąc, że jest on ‘wymierzony w działalność niezgodną z założeniami regulacji rynku.’ Zadali oni także wspólnie pytanie: ‘W jakiej innej dziedzinie prawa, podmioty gospodarcze domagają się możliwości łamania istniejącego prawa, powołując się na niezatwierdzone jeszcze nowe przepisy?’
Zarządzający Lotteriinspektionen zauważyli także, że Szwecja jest na końcowym etapie reorganizacji swojego rynku gier losowych i zakładów sportowych dostępnych online i ostrzegli operatorów nadal lekceważących ograniczenia reklamowe, że ich podania o nowe licencje dla hazardowej działalności online w Szwecji mogą trafić na sam koniec kolejki.