Szwedzcy eksperci prawa krytykują sąd w Solna za wyrok uniewinniający muzułmanina oskarżonego o pobicie swojej żony. Wyrok został uzasadniony tym, że mężczyzna pochodzi z ‘dobrego rodu’ a kobieta nie.

Wyrok został wydany przez dwoje ławników, którzy stwierdzili, że ‘zdarza się, że kobiety fałszywie oskarżają mężczyzn o pobicie’. Dodali oni także, że zeznania kobiety na temat przemocy są mniej wiarygodne, gdyż zgłosiła ona problem policji zamiast próbować rozwiązać go wewnątrz społeczności muzułmańskiej.

Wyrok sądu jest mocno krytykowany przez ekspertów prawnych, między innymi przez Bengta Ivarssona, byłego przewodniczącego Szwedzkiej Izby Adwokackiej, który napisał na Twiterze: „To jeden z najdziwniejszych i najbardziej kierujących się uprzedzeniami wyroków jaki czytałem. W sposób nie do końca niespodziewany wydany przez dwóch ławników. Mimo to nikt nie chce reformować systemu dotyczącego pracy ławników.”

Wykorzystywanie ławników jest specyficzną cechą szwedzkiego systemu sądowego, w którym samorządy gminne powołują ławników, którzy współpracują przy niektórych sprawach z zawodowymi sędziami zastępując ławę przysięgłych.

W tym wypadku dwaj ławnicy zostali powołani przez Partię Centrową, której liderka Annie Lööf potępiła uniewinnienie. Ebitsam Aldebe ławniczka, która w 2014 roku opowiadała się za specjalnymi przepisami dla muzułmanów została zmuszona do dymisji.

Jeden z liderów Partii Centrowej w Solna, Magnus Persson powiedział, że rozmawiał z Ebitsam i że broniła ona wyroku, który wydała. Persson dodał, że wyrok ten został źle przyjęty w partii.




Drugi z ławników powołany przez Partię Centrową, Hasan Franson ogłosił, że z rezygnuje ze wszystkich funkcji politycznych.

Podczas, gdy wiele osób pogodziło się z muzułmańskimi wpływami w imigranckich przedmieściach Szwedzkich miast, to jednak jest to pierwszy przypadek, kiedy prawo Szariatu wpływa na sprawę w sądzie powszechnym.

W tym przypadku eksperci prawni zdecydowanie opowiadają się przeciwko takiemu wyroki. Jednak jeśli obecne trendy demograficzne będą kontynuowane to w 2050 roku populacja Szwecji będzie się w jednej trzeciej składać z muzułmanów, a więc takich przypadków będzie prawdopodobnie znacznie więcej.