Szwedzki premier potępia segregację płciową w autobusach szkolnych

1442

Muzułmańska szkolą w Szwecji broni się, po tym jak część z dzieci została rozdzielona według płci w autobusie szkolnym, premier określił takie działanie jako ‘podłe’.

Szwedzka telewizja TV4 w czasie tworzenia filmu dokumentalnego sfilmowała z ukrycia jak uczniowie prywatnej szkoły podstawowej Al-Azhar w Sztokholmie są podzieleni i chłopcy wsiadają przednimi drzwiami a dziewczynki tylnymi do szkolnego autobusu.

Dzieci w wieku od 6 do 10 lat, korzystają z autobusu rano oraz po południu, w drodze do i ze szkoły w dzielnicy Vällingby, w północno-zachodniej części Sztokholmu.

„Uważam, że to jest podłe działanie. Tak się nie robi w Szwecji,” powiedział dziennikarzom szwedzki premier Stefan Löfven.  

„Autobusem jeździmy wspólnie bez względu na to czy się jest chłopcem czy dziewczynką, czy mężczyzną albo kobietą.”

Zastępca dyrektora szkoły powiedział, że szkoła nie miała zamiaru dzielić dzieci ze względu na płeć.

„To nie jest coś o czym wiedziałaby lub nakazywała dyrekcja szkoły. Zarówno dyrektor jak i ja widzieliśmy w materiale filmowym, że tak się dzieje, ale oczywiście nie jest to coś co popieramy,” powiedział Roger Lindquist, obiecując równocześnie, że sprawa zostanie wyjaśniona.

„Nie wiem, dlaczego dalej tak się dzieje, to błąd,” powiedział.

Nie jest to pierwsza kontrowersyjna sprawa dotycząca tej szkoły. W sierpniu zeszłego roku szwedzkie media donosiły, że nauczyciele w tej szkole zgodzili się na segregację płciową na zajęciach sportowych. Argumentowali to tym, że jeśli lekcje będą prowadzone razem dla wszystkich dzieci, część z rodziców może zabrać z nich swoje dzieci.

Szkoła określa samą siebie jako szkołę o ‘profilu muzułmańskim,’ ale jest otwarta na uczniów ze wszystkich środowisk. Około 80 % personelu są to osoby nie będące muzułmanami, powiedział Lindquist.

„To bardzo ważne, żeby zaznaczyć, że personel szkoły nie ma motywacji religijnych, a tylko chce pracować z dziećmi nad sprawami kultury i integracji. Ważne jest także zaznaczenie, że szkoła nie jest oparta o wartości muzułmańskie tylko demokratyczne.”

Szwedzki system szkół opłacanych przez państwo jednak prowadzonych przez podmioty prywatne został wprowadzony w 1992 roku i pozwolił organizacjom religijnym na prowadzenie szkół tak długo jak trzymają się one zasad panujących w Szwecji.

Według danych ministerstwa nauki w sierpniu 2016 roku było w Szwecji 66 darmowych szkół prowadzonych przez organizacje religijne, z czego 11 z nich było prowadzonych przez muzułmanów.

Komentarz

Bądź pierwszym który skomentuje

avatar
wpDiscuz