Szwedzi i Duńczycy chcą nowego tunelu

549

Tunel łączący Szwecję z Danią wreszcie ma szanse na powstanie.

Szwedzcy politycy proponują budowę tunelu pomiędzy Helsingborgiem w Szwecji a Helsingør w Danii od czasu powstania mostu Öresund, jednak Duńczycy byli do tej pory niechętni takiemu przedsięwzięciu.

Nowy plan komunikacyjny dla regionu Wielkiej Kopenhagi, który ma zostać w przyszłym tygodniu zatwierdzony przez radę miejską, przywiduje nadanie tej inwestycji najwyższego priorytetu.

„Plan dla Wielkiej Kopenhagi przywiduje, że połączenie między Helsingborgiem a Helsingør ma być wybudowane jak najszybciej.”

„To wielki sukces, że udało nam się namówić naszych duńskich kolegów, do przedstawienia radzie wizji połączenia Skåne oraz Zealandii w jeden wspólny regionalny rynek pracy,” powiedział Henrik Fritzon, socjaldemokratyczny przewodniczący regionu Skåne w południowej Szwecji.

Jednak osoby mieszkające w tych regionach nie powinny zbyt szybko wymyślać nowych planów podróży. Propozycja budowy połączenia musi zostać jeszcze zatwierdzona przez rządy w Kopenhadze i Sztokholmie.

„Na razie uzgodniliśmy na poziomie regionalnym, że połączenie HH [Helsingborg-Helsingør] powinno powstać, teraz będziemy mieli większą siłę przebicia w naszych rozmowach z rządami,” powiedział Fritzon.

Szwecja i Dania są już połączone mostem Öresund otwartym w 2000 roku. Jednak mieszkańcy narzekają, że od czasu przywrócenia przez Szwedów, zeszłej zimy, kontroli dokumentów z powodu kryzysu imigracyjnego, czas podróży znacznie się wydłużył.  

Nowy tunel a właściwie dwa tunele; drogowy i kolejowy mają kosztować 26 miliardów koron, a czas podróży z Helsinborga do Kopenhagi spadnie z 1,5 godziny do 45 minut.

„Most Öresund był rewolucją. Stoi on od 16 lat, a każdego dnia przejeżdża przez niego 17,000 osób. Wyobraźmy sobie jak wysokie byłoby bezrobocie gdybyśmy nie mieli tego mostu,” powiedział Fritzon.

Plan komunikacyjny Wielkiej Kopenhagi zawiera także propozycje z przypisanym niższym priorytetem, takie jak ‘metro Öresund’ oraz nowy tunel kolejowy między Malmö i Kopenhagą jako rozszerzenie kopenhaskiego systemu metra.

Zawarty jest w nim także plan budowy szybkiej kolei z Malmö i Kopenhagi do Sztokholmu oraz do Hamburga.

- Reklama -