Wraz ze wzrostem i starzeniem się populacji Szwecji zwiększa się wykorzystanie systemu wzywania służb ratowniczych.
SOS Alarm, szwedzki system wzywania pomocy, domaga się przeznaczenia większych pieniędzy na zatrudnienie dodatkowych operatorów w celu skrócenia rosnącego czasu oczekiwania na połączenie.
Średni czas oczekiwania na połączenie z operatorem numeru 112 w zeszłym roku wyniósł 14.7 sekundy. W roku 2010 było to zaledwie 6.7 sekundy. Bez dodatkowego personelu czas ten może ulec dalszemu wydłużeniu.
„Jeden operator odbiera w czasie zmiany około 100 telefonów,” powiedziała Helena Söderholm.
Według służb wydłużenie czas oczekiwania jest częściowo spowodowane wzrostem populacji Szwecji, ale także starzeniem się społeczeństwa co powoduje częstsze wzywanie służb ratunkowych.
Kolejną przyczyną jest również powszechne posiadanie telefonów komórkowych, co często powoduje, że jest wiele telefonów w tej samej sprawie. Ma to jednak także zalety, dzięki temu operator dostaje więcej informacji o tym konkretnym zdarzeniu.