Gdy przychodzi zima, niewielu z nas myśli o jeździe na rowerze. Jednak w 2018 roku ten dwukołowy środek transportu zyskał w Szwecji dużą popularność i być może również w grudniu będzie spełniał swoje zadanie. Upalne lato sprawiło, że sprzedaż rowerów osiągnęła wśród Szwedów rekordowo wysoki poziom. Najczęściej kupowano rowery elektryczne.

E-rowery otrzymały dotację rządową, co sprawiło, że ich sprzedaż wzrosła o 53%. Dane statystyczne mówią o ponad 100 000 wyprzedanych pojazdach.

Doszło do prawdziwego boomu na rowery elektryczne, który przez rzeczoznawców był przewidywany już rok temu. Zaczęło się od tego, że szwedzki rząd podjął decyzję o przyznaniu dotacji w wysokości 25% na e-rowery.

Wyłożona w tym celu została kolosalna kwota 1 mld koron (~415 mln PLN). Ułatwiło to korzystanie ze sprzętu najwyższej jakości. Z jazdą na rowerze mają wiązać się nie lada korzyści: przede wszystkim zmniejszy się ruch samochodowy. Promocje mają potrwać do 2020 roku.

Sytuacja w Szwecji stanowi punkt odniesienia dla innych krajów europejskich. Ruchem rowerowym – i ułatwianiem mobilności w dużych miastach – zainteresowano się m.in. w Norwegii, Francji oraz Wielkiej Brytanii.

Dotacje rządowe sprawiły, że w okresie niespełna roku – od września 2017 do sierpnia 2018 roku – w Szwecji sprzedano 103 tys. rowerów elektrycznych. Oznacza to wzrost o 53% w porównaniu z tym samym okresem sprzed 12 miesięcy. E-rowery mają aktualnie 19-procentowy udział w rynku handlowym.

Zarówno pod względem opłacalności, jak i swoich gabarytów rowery elektryczne prezentują się w oczach klienta nad wyraz pozytywnie. Na rynku szwedzkim e-rower kosztuje średnio 1650 EUR (ok. 7000 PLN).

Całkowita wartość detaliczna rynku rowerów elektrycznych w Szwecji wynosi obecnie od 180 do 200 mln EUR.

Udział e-rowerów w rynku jest na terenie Szwecji tak solidny, że można go porównać z innymi krajami Europy – krajami, gdzie sprzedaż tego typu sprzętu osiąga najlepsze wyniki. W państwach europejskich dobrze wyprzedają się też tradycyjne rowery. Pod tym względem Szwedzi również gonią za trendami, choć należy zaznaczyć, że nowoczesne e-rowery stały się popularniejsze od swoich starszych odpowiedników.

Stowarzyszenie Cykelbranschen szacuje, że w okresie od września 2017 do sierpnia 2018 roku tradycyjnych rowerów sprzedano 532 tysiące. W okresie przypadającym na lata 2016-2017 wyprzedano zaś 551 tys. rowerów. Odnotowano więc roczny spadek sprzedaży sięgający 3,4%.

Rynek rowerowy w Szwecji zdominowany jest przez modele standardowe – z łańcuchowym układem napędu i hamulcem hydraulicznym – ale ich popularność maleje. Spada też użyteczność rowerów wyczynowych typu MTB, choć hybrydy i rowery górskie utrzymują solidną pozycję na rynku. Sprzedaż pojazdów dwukołowych podtrzymywana jest m.in. za sprawą wyścigów  triathlonowych. W wyścigach kolarskich – czerwcowym Vätternrundan oraz sierpniowym MTB-Vasan – bierze udział coraz więcej zawodników.

Na sprzedaż nie narzekają średniej wielkości i duże salony rowerowe (w ofercie mające przede wszystkim rowery górskie i hybrydy). Tegoroczny trend podniósł obroty tego typu przedsiębiorstw. Mniejsze sklepy radzą sobie na rynku nieco gorzej.

Spółka IBD osiąga najlepsze wyniki sprzedaży detalicznej (udział w rynku na poziomie 65%). Dobrze prosperują też: TeamSportia, Intersport, XXL i Stadium. Ostatnia z tych firm uchodzi na terenie Szwecji za najważniejszego sprzedawcę sprzętu sportowego. XXL posiada swoje sklepy w 25 centrach handlowych i prowadzi tyleż agresywną, co skuteczną kampanię promocyjną.

Rowery sprzedawane są również w szwedzkich super- i multimarketach oraz w popularnych sklepach, m.in. w Biltemie (udział w rynku na poziomie 18-20%). W sklepach sieci Jula jest to produkt, którego popularność pośród klientów stale rośnie. Tuż za Julą sklasyfikowany został COOP. W internecie często kupowane są rowery górskie.

Rowery zapalczywie reklamowane są przez mass media i zapotrzebowanie na nie rośnie. Cycleurope (z siedzibą w Varbergu) jest największym szwedzkim producentem rowerów. Tony Grimaldi, dyrektor generalny firmy, przewiduje, że w ciągu najbliższych lat produkcja rowerów zdominuje działalność jego przedsiębiorstwa. Dystrybucją rowerów elektrycznych coraz częściej zaczynają zajmować się kolejni producenci (Ecoride, Walleräng, Skeppshultcykeln, Monark Exercise).